Styrk dine elevers læring gennem grafisk facilitering

Grafisk facilitering kan skabe en fælles forståelse af det indhold, vi er sammen om. Sammen tegner vi visuelle dagsordener og udvikler ikoner, som du har brug for i din praksis. Målet er at opbygge et ikon-bibliotek og lære teknikker, så du trygt og let kan komme i gang med at tegne og styrke elevernes læringsmuligheder.

Hvorfor er det en god ide at understøtte sin undervisning med visuelle værktøjer?

Uanset om vi vender blikket mod hjerneforskning, der siger at hjernen genkender mønstre, eller vi vender blikket mod et gammelt ordsprog, der siger, at et billede siger mere end 1000 ord, så kender vi alle til en situation, som vi husker gennem billeder. Den ’tegnende hånd ’er efterhånden også meget udbredt i alt fra reklamer, youtube-videoer (se Ken Robinson), information fra offentlige institutioner for at nævne nogle eksempler.

Grafisk facilitering bygger på ideen om, at vi i fællesskab skaber forståelse omkring et fælles tredje, for eksempel undervisningen, ved at skabe et billede, vi alle kan relatere til (jf. systemisk tænkning).

Det kan være et billede på, hvad vi skal igennem i løbet af dagen. Det kan være processen omkring en projektopgave, der illustreres. Det kan være faglige begreber, vi illustrerer og i det hele taget anvendelsen af genkendelige ikoner for fx gruppearbejde, leg, samarbejde, pause, brainstorm og så videre…

For de elever der kan finde det svært at lytte til mundtlige beskeder og instruktioner, kan det være en måde at understøtte et inkluderende læringsmiljø på, som gør det lettere at byde ind i undervisningen for alle. Det bidrager til at skabe et læringsrum, der tilgodeser mange måder at lære på. På den måde kan din anvendelse af grafisk facilitering i læreprocesser være med til at motivere elever til deltagelse på nye måder.

På dette kursus tegner vi sammen, og du vil få konkrete skabeloner og ikoner, som du kan anvende direkte i klassen efter kurset. Vi udvikler også de ikoner, som I har brug for i jeres klasse.

At arbejde visuelt med at skabe en fælles forståelse giver også god mening i arbejdet i det professionelle læringsfællesskab, når teams, ledelser og forvaltning skal skabe overblik og retning i den fælles indsats indsat omkring elevernes læring og trivsel.

I kan se frem til at få et konkret ikon-bibliotek med hjem fra kurset, som I selv har været med til at opbygge. Hver kursist får sin egen bog og basistusser med fra kurset, så I kan gå i gang med at anvende grafisk facilitering i egen praksis med det samme.

Alle kan deltage, tegneerfaring er ikke en forudsætning.

Mål
Du lærer at skabe et visuelt budskab og får konkrete skabeloner og ikoner, som du kan anvende direkte i klassen. Du får desuden bog og tusser med fra kurset, så du kan gå i gang med det samme.

Målgruppe
Lærere, pædagoger, læringsvejledere og teamkoordinatorer i grundskolen. Undervisere på ungdomsuddannelser og videregående uddannelser. Tegneerfaring er ikke en forudsætning for at deltage.

CFU299032

Kursusdatoer

tir 17/09/2019 - 10:00 til 15:00

CC - K2.05 (30 pers.)
Humletorvet 3 | 1799 | København V
Underviser:

Maria Nyborg Matthiesen

Adjunkt i KP

tir 12/11/2019 - 10:00 til 15:00

CC - K2.05 (30 pers.)
Humletorvet 3 | 1799 | København V
Underviser:

Maria Nyborg Matthiesen

Adjunkt i KP

PRAKTISKE OPLYSNINGER

Dato

Tirsdag d. 17. september 2019 kl. 10:00 til Tirsdag d. 12. november 2019 kl. 15:00

Antal kursusdage: 

2

Adresse

CC - K2.05 (30 pers.)
Humletorvet 3
1799 København V

Pris: 

1600,00 kr.

Kursusnr: 

299032