Specialundervisning i matematik

Beskrivelse

VU203492204

Hvis det skal blive muligt at skabe en forståelse af, hvorfor nogle elever ikke lykkes i matematik, kan det være hensigtsmæssigt at forstå, hvordan elever typisk tilegner sig matematisk viden og kunnen. Marit Høines udtrykker det på følgende måde: Ofte er det ikke elevernes forudsætninger, der er problemet, men mødet med den formelle matematik.
På kurset tages der derfor udgangspunkt i det typiske for at for at forstå det særegne. Hvorfor der på kurset behandles og diskuteres følgende tematikker:
- Tal og talforståelse
- Begrebsdannelsens grundelementer ¿ et forslag til en ¿metode¿
- Division og brøker
- To-sprogede elever og matematiklæring med fokus på sprogets rolle
- Læsning og skrivning i matematik
- Arbejdende hukommelse og læring i matematik
- Eksekutive funktioner og problemløsning
- Talblindhed
- Tidlig indsats for fagligt udfordrede elever
- Evaluering i matematik med henblik på fagligt udfordrede elever
- Kortlægning af elevers udfordringer
- Angst

Målgruppe

Lærere, pædagoger og andre med interesse specialundervisning i matematik.

Undervisere

Michael Wahl Andersen lektor, cand. pæd.psyk.

Tid

28.09.20 kl. 9.00-15.00
29.09.20 kl. 9.00-15.00
30.09.20 kl. 9.00-15.00
01.10.20 kl. 9.00-15.00
02.10.20 kl. 9.00-15.00

Varighed

30 timer

Praktiske oplysninger

Nummer: 

203492204

ECTS-point: 

1,16 ECTS-point

Pris: 

8.250 kr.

Dato:

Mandag d. 14. september 2020 til Fredag d. 18. september 2020

Adresse:

København