Problembehandling - løs og opstil problemer

Målgruppe
Matematiklærere i 5.-10. klasse

Undervisere
Kirsten Søs Spahn og Jonas Juul Hansen, pædagogiske konsulenter ved CFU, KP

Ofte kan det svært at få gode idéer til at skabe undersøgende aktiviteterne nu og her i undervisningen, men det kan faktisk trænes. Øv dig på i dette kursus i problem posing (at formulere nye idéer) og lær at skabe undersøgende aktiviteter generelt i din matematikundervisning. 

Du vil på kurset få inspiration til forskellige typer af undersøgende aktiviteter og vi vil gå dybere ned i hvad problem posing kan og gør for matematikundervisningen.

Opgaver i matematik har forskellig karakter. Nogle lægger op til et muligt svar, men ofte flere veje til løsningsforslaget, andre har flere svarmuligheder og flere veje til løsningsforslaget. Hvordan vil du ændre i opgaverne, så de bliver til problemer? Kan problemer findes i hverdagens matematik? Hvad kræver det at arbejde problemløsende? Hvordan bliver du en god ’problem poser’? Disse spørgsmål vil vi tage op undervejs og alle får en mindre ’opgavebank’, der kan anvendes i undervisningen og sammen med kolleger.

Mål
At deltagerne får
- redskaber til at arbejde både som problemløsere men også som problemstillere (problem posers)
- lejlighed til at afprøve problemer mellem de to kursusgange
- feedback på deres problem posing

 

CFU 119022

 

Kursusdatoer

man 18/01/2021 - 09:00 til 15:00

CC - K2.06 (30 pers.)
Humletorvet 3 | 1799 | København V
Underviser:

Kirsten Søs Spahn

pædagogisk konsulent på CFU

Jonas Juul Hansen

pædagogisk konsulent på CFU

man 08/02/2021 - 13:00 til 16:00

CC - K2.06 (30 pers.)
Humletorvet 3 | 1799 | København V
Underviser:

Kirsten Søs Spahn

pædagogisk konsulent på CFU

Jonas Juul Hansen

pædagogisk konsulent på CFU

PRAKTISKE OPLYSNINGER

Dato

Mandag d. 18. januar 2021 kl. 9:00 til Mandag d. 8. februar 2021 kl. 16:00

Antal kursusdage: 

2

Adresse

CC - K2.06 (30 pers.)
Humletorvet 3
1799 København V

Pris: 

2350,00 kr.

Kursusnr: 

119022