Hvad skal jeg bruge det til?

Målgruppe
Matematiklærere

Undervisernavn og titel
Maria Kirstine Østergaard, lektor ved KP og ph.d.-studerende


Mange elever har en forestilling om, at matematik mest af alt er noget, der hører til i skolen, og at det primært handler om at finde frem til et rigtigt resultat så hurtigt som muligt. På kurset vender vi blikket mod en ofte overset del af den kompetenceorienterede undervisning, som potentielt kan sætte matematikken i en bredere og mere meningsfuld kontekst: udvikling af matematisk overblik og dømmekraft.

Hvad anvendes matematik rent faktisk til? Hvordan har matematikken udviklet sig? Hvilken plads har den i historien, og hvilke kendetegn har den som videnskab? Vi dykker ned i, hvordan et øget fokus på sådanne spørgsmål kan udvide elevernes matematiske horisont og bidrage til forestillinger om matematik, som rækker ud over skolefaget. Vi ser desuden på, hvordan man som matematiklærer i grundskolen kan arbejde målrettet med at udvikle elevernes overblik og dømmekraft, og vi arbejder med konkrete undervisningseksempler.

Mål:
Du får:
• en øget opmærksomhed på matematisk overblik og dømmekraft som en del af en kompetenceorienteret undervisning.
• kendskab til sammenhængen mellem elevernes forestillinger om matematik, lærerens didaktiske valg i matematikundervisningen og udvikling af overblik og dømmekraft.
• konkrete eksempler på aktiviteter, der fokuserer på udvikling af matematisk overblik og dømmekraft.

 

CFU 209054

Kursusdatoer

ons 26/08/2020 - 09:00 til 15:00

CC - K2.06 (30 pers.)
Humletorvet 3 | 1799 | København V
Underviser:

Maria Kirstine Østergaard

Ph.d.-studerende

PRAKTISKE OPLYSNINGER

Dato

Onsdag d. 26. august 2020 kl. 9:00 til 15:00

Antal kursusdage: 

1

Adresse

CC - K2.06 (30 pers.)
Humletorvet 3
1799 København V

Pris: 

1000,00 kr.

Kursusnr: 

209054