Antal viste aktiviteter: 
27
5. maj 2020

Modeltekster, feedback og evaluering

Mange lærere kæmper med at nå både at forberede aktiviteter, give feed back og evaluere – især ift. forløb i skriftlig dansk. Ofte er det feed back og en ordentlig slutevaluering, der må springes over i farten. Kom og få konkrete værktøjer til at få helstøbte forløb i skriftlig dansk med eleverne som aktive medspillere.

Type: 

  • CFU-kurser
  • Kurser

Sted: 

  • Bornholm
7. maj 2020

Kontekstbaseret staveundervisning

Inspirationseftermiddag med input til din staveundervisning - gå hjem med didaktisk viden, der klæder dig på til at foretage velovervejede valg i staveundervisningen

Type: 

  • CFU-kurser
  • Kurser

Sted: 

  • Bornholm
11. maj 2020

CFU-café: Nyt til dansk - udskoling

Vi dækker op til tre caféeftermiddage, hvor vi præsenterer alle de nyeste bøger, e-bøger, undervisningsmaterialer, tv-udsendelser og spillefilm, som du kan låne på mitcfu.dk

Type: 

  • CFU-kurser
  • Kurser

Sted: 

  • København
2. juni 2020

Evaluering af FP9 i dansk

Det er ikke længere dansklæreren, der skal rette elevernes afgangsprøver i 9. klasse, men derimod den statsligt beskikkede censor. Man har derfor ikke på samme måde mulighed for at følge med i, hvordan udviklingen i prøverne er, og hvilke ting, eleverne generelt har svært ved.

Type: 

  • CFU-kurser
  • Kurser

Sted: 

  • Bornholm
28. august 2020

Læs og skriv sprogbaseret på mellemtrinnet

Vil du arbejde funktionelt med danskfagets tekster, så eleverne oplever sammenhængen mellem det, de læser, skriver og træner i undervisningen? Få læsning og skriftlig fremstilling til at gå hånd i hånd med grammatik, tekstnær analyse og stilladseret skrivning af fagtekster, brugstekster og æstetiske tekster.

Type: 

  • CFU-kurser
  • Kurser

Sted: 

  • København
1. september 2020

Turboforløb for elever i læse- og skrivevanskeligheder

Hvordan kan man på en effektiv måde tilrettelægge korte intensive forløb for en mindre gruppe elever i læse- og skrivevanskeligheder? Du får idéer til kortlægning af elevernes vanskeligheder og konkret indhold til turboforløb med fokus på forskellige aspekter af læse/skriveprocessen.

Type: 

  • CFU-kurser
  • Kurser

Sted: 

  • København
8. september 2020

Realisme i ungdomslitteratur og lydfortællinger

Hvad kendetegner den nye, realistiske ungdomslitteratur? Vi ser på, hvordan moderne værker kan indgå i undervisningen, så alle elever engageres. Vi undersøger desuden podcastmediets lydfortællinger, hvor virkeligheden fiktionaliseres, og der bruges alternative fortællegreb.

Type: 

  • CFU-kurser
  • Kurser

Sted: 

  • København
9. september 2020

Danskfagets prøver – for debutanter

Er du ny lærer – eller er det længe siden, du har afholdt prøver i dansk - kan kravene og overblikket være en stor udfordring. Få en komplet guide i de formelle krav og de mange muligheder ved den skriftlige og den mundtlige prøve i dansk.

Type: 

  • CFU-kurser
  • Kurser

Sted: 

  • København
15. september 2020

Dansk og den skriftlige prøve

Eleverne skal i hele skoleforløbet undervises i at skrive brugstekster. De skal blive gode til at skrive i forskellige afsenderroller, med forskellige hensigter og til forskellige målgrupper og medier. Den kompetence skal eleverne bruge i livet uden for skolen og vise til 9. klasseprøven.

Type: 

  • CFU-kurser
  • Kurser

Sted: 

  • København
16. september 2020

Indskolingsdansk, som favner alle elever

Differentier din undervisning i dansk, så den favner de yngste elevers meget forskellige forudsætninger. På kurset er læsning, skrivning, sprog og genre i fokus, når vi med afsæt i engagerende tekster kobler teori og praksis. Hovedtemaerne er læseforståelse, læse- og skrivepædagogik.

Type: 

  • CFU-kurser
  • Kurser

Sted: 

  • København
21. september 2020

Prøverne i læsning og retskrivning

Få inspiration til en anderledes og mere engagerende måde at forberede dine elever til prøverne. De vil få udbytte af at diskutere prøvernes tekster og opgaver. Vi ser på indhold, opbygning og idé og på, hvordan du kan differentiere undervisningen med tekster og opgaver, som ligner dem ved prøverne.

Type: 

  • CFU-kurser
  • Kurser

Sted: 

  • København
28. september 2020

Løbende differentiering og evaluering i indskolingen

Elever udvikler deres læsning og skriftlighed i forskellig takt og med forskellige behov for støtte. Der skal derfor differentieres, men differentiering kræver effektiv evaluering. De årlige læsetest er langtfra nok til at vurdere elevernes faglige udvikling og kan være svære at handle på.

Type: 

  • CFU-kurser
  • Kurser

Sted: 

  • København

Sider