En haj til medier og en ørn til litteratur

- om den allerførste medie- og litteraturundervisning

Indledning
Vores indskolingselever er, som den første generation, født med en iPad i hænderne, men det gør dem ikke automatisk til reflekterede mediebrugere. Det bliver de kun, hvis de undervises i medier, og derfor er medier en vigtig del af danskfaget – også i indskolingen.

Målgruppe
Lærere, der underviser i dansk i indskolingen og vejledere i PLC.

Mål
Kurset giver inspiration og konkrete ideer til, hvordan digitale medier og ny børnelitteratur kan indgå i indskolingens danskundervisning.

Indhold
Der gives bud på, hvordan den første medie- og litteraturundervisning kan praktiseres. Forskellige medier og vinkler på kommunikation indgår, og vi kommer omkring YouTube, weblæsning, podcast og ikke mindst god tone i digitale medier.

Herefter skal det handle om litteratur: Du præsenteres de bedste og mest undervisningsegnede billedbøger for de 6-9-årige og gives ideer til, hvordan arbejdet med moderne børnelitteratur kan tilrettelægges og gennemføres i den allerførste danskundervisning. Med afsæt i, hvad en fortælling og hvad en billedbog er, kommer vi omkring arbejde med personskildring, forløb, tema og genre i både tekst og billeder. der gives også ideer til, hvordan den enkelte elev – på baggrund af samarbejde med klassekammerater – kan udarbejde sin egen samlede analyse og fortolkning af en billedbog.

Arrangør
Center for Undervisningsmidler Bornholm ved Maiken Adelsten.

Kursusdatoer

man 09/03/2020 - 08:00 til 12:00

| 0 |
Underviser:

Trine May

Lærebogsforfatter

PRAKTISKE OPLYSNINGER

Dato

Mandag d. 9. marts 2020 kl. 8:00 til 12:00

Antal kursusdage: 

1

Pris: 

795,00 kr.

Kursusnr: 

109408