Afgangsprojekt PD i Psykologi

Beskrivelse

Afgangsprojektet udgør det afsluttende modul i den pædagogiske diplomuddannelse.
Den studerende formulerer et emne med tilknytning til de obligatoriske moduler og de tre faglige moduler, som den studerende har gennemført og bestået. Københavns Professionshøjskole skal godkende emnet som grundlag for afgangsprojektet og afgøre hvilken pædagogisk diplomuddannelsesretning den studerende ved gennemførelsen af afgangsprojektet får diplombevis for.
For at opnå diplom i én uddannelsesretning skal faglige moduler i et omfang svarende til mindst 20 ECTS-point og afgangsprojektet indeholdes i uddannelsesretningens moduler og formål. De(t) resterende faglige modul(er) kan vælges fra andre pædagogiske uddannelsesretninger og/eller fra rækken af de fælles faglige moduler.

Afgangsprojektet er den studerendes afsluttende projekt hvor en begrundet, central afgrænsning af uddannelsesretningens læringsudbytte dokumenteres ved en afsluttende prøve.
Med udgangspunkt i det godkendte emne inden for uddannelsesretningens mål for læringsudbytte, skal den studerende opfylde målene for læringsudbytte.

Læringsmål

Med udgangspunkt i det godkendte emne inden for uddannelsens mål for læringsudbytte skal den studerende gennem integration af praksiserfaring og udviklingsorientering opnå viden, færdigheder og kompetencer således:

Viden
- Har indsigt i og forståelse af professionsrelevante teorier, metoder og forskning ved at kombinere praksisviden og viden fra anvendt forskning og udviklingsarbejde
- Har forståelse for sammenhænge og dilemmaer mellem samfundsmæssige vilkår og pædagogisk arbejde
- Kan reflektere over, diskutere og vurdere professionsrelevante udviklingsmuligheder gennem inddragelse af teoretiske perspektiver

Færdigheder
- Kan identificere relevante praksisnære problemstillinger
- Kan formidle komplekse problemstillinger, skriftligt såvel som mundtligt
- Kan udvælge, analysere, diskutere og vurdere de udvalgte teoriers, analysestrategiers og metoders og evt. empiriske datas konsistens og relevans i relation til belysning af den valgte problemstilling

Kompetencer
- Kan håndtere teorier og metoder med henblik på udvikling af pædagogisk praksis i forhold til at generere udviklingsviden i forhold til konkrete professionsorienterede problemstillinger
- Kan indgå i professionelle diskussioner om pædagogiske mål og metoder
- Kan formidle praksisnære faglige problemstillinger og forslag til indsatser
- Kan argumentere på videnskabeligt grundlag for indsatser, der sigter på praksisudvikling

Indhold

Afgangsprojektet kan tage udgangspunkt i egen praksis, egne undersøgelser, analyser af relevante forskningsresultater og formidling af egne fagligt begrundede opfattelser med henblik på at udvikle praksis. Afgangsprojektet rummer på denne måde en syntese af praksisviden og viden fra forskning og udviklingsarbejde. Bedømmelse sker på baggrund af en skriftlig opgave, som kan udarbejdes i gruppe, hvor hver enkelt deltager identificerer sit eget arbejde, og som gøres til genstand for en mundtlig prøve med ekstern bedømmelse efter 7-trins-skalaen.

Målgruppe

Lærere, pædagoger, sygeplejersker, vejledere, konsulenter, ressourcepersoner m.fl.

Praktiske oplysninger

Nummer: 

201537171

ECTS-point: 

15 ECTS-point

Pris: 

12.720 kr.

Dato:

Lørdag d. 1. februar 2020 til Tirsdag d. 30. juni 2020

Adresse:

Campus Carlsberg, Humletorvet 3
1799 København V