Om it på UCC

Som studerende på UCC har du adgang til trådløst netværk og en række digitale løsninger.

Introduktion til it og netværk

Her på siden kan du læse om, hvordan du kommer i gang med at benytte trådløst netværk på UCC og de forskellige digitale løsninger, du som studerende har adgang.

Før du skal logge ind første gang - find dit studienummer

Du skal kende dit studienummer for at kunne logge ind i UCC's it-systemer. Tre-fem dage efter at du har bekræftet din optagelse på uddannelsen, får du tildelt et studienummer. Du finder dit studienummer på id.ucc.dk, hvor du første gang logger ind med NemID. Dit studienummer er en del af det brugernavn, som du skal anvende til at logge ind med i UCC's digitale løsninger.

Sådan logger du ind

På alle UCC's digitale løsninger kan du bruge det samme login, som består af et brugernavn og en adgangskode.

Første gang du logger ind
Når du logger ind første gang, skal du som ny bruger indtaste dit brugernavn og din adgangskode således:

  • Brugernavn: studienummer@ucc.dk
  • Adgangskode: De 6 første cifre i dit cpr-nummer efterfulgt af ucc med små bogstaver. Eksempel: 010180ucc. Du kan herefter ændre din adgangskode.

Adgangskoder
Du skal med jævne mellemrum skifte din adgangskode. 30 dage inden din adgangskode udløber, modtager du en mail med anvisninger til, hvordan du skifter koden. 

Skift kode på telefon og tablet
Når du har skiftet din adgangskode, skal du opdatere den på alle devices, hvor du har været logget ind på UCC's digitale løsninger. Selvom du allerede er logget ind eller har valgt, at du automatisk logger ind, vil du derfor blive bedt om at skrive din kode igen på bl.a. telefon og tablet.

Glemt adgangskode
Har du glemt din kode, kan du nulstille din kode på to forskellige måder:

  • Via id.ucc.dk: Du kan nulstille koden ved at logge ind med NemID på id.ucc.dk.
  • Via SMS: Hvis du har registreret dit mobilnummer på id.ucc.dk, kan du sende en SMS til tlf. 4189 8989 med teksten: kodeord. Herefter modtager du en ny adgangskode via SMS.

UCC Portalen – dit studieværktøj

UCC Portalen er det fælles intranet for alle studerende og medarbejdere på UCC. Her finder du masser af information om UCC og dit uddannelsessted. UCC Portalens "Studiezone" er omdrejningspunkt for din uddannelse og undervisning.

UCC-mail

Som studerende på UCC får du automatisk oprettet en e-mailadresse, som er studienummer@ucc.dk. Det er meget vigtigt, at du tjekker denne mail, da det udelukkende er her, UCC kontakter dig.

Du kan tilgå mailen fra siden webmail.ucc.dk eller via mobiltelefon, hvis din telefon er sat op til det.

Mobiltelefon og UCC-mail
Du kan med fordel sætte din mobiltelefon op til at modtage mails fra din UCC-konto, hvad enten du har iPhone, Android- eller Windows-telefon:

  1. Inde i telefonens menu under Indstillinger, vælger du menuen for e-mail.
  2. Du vælger Tilføj konto og herefter Exchange (det er vigtigt, at du vælger Exchange, da opsætningen ikke fungerer med andre typer af mailkonti).
  3. Du taster din UCC-mailadresse og UCC-adgangskode.
  4. Din telefon er nu sat op til at modtage mails fra din UCC-konto. Du kan herefter vælge, hvor ofte du vil modtage mail, og om de skal hentes automatisk eller kun, når du beder om det.

Trådløst netværk

Der er trådløst netværk på alle UCC’s områder. Vi har to forskellige netværk, som du kan benytte:

  • UCC: netværk til studerende, medarbejdere og eksterne medarbejdere/samarbejdspartnere
  • Open: åbent netværk for alle (kun med adgang til internettet)

Opret forbindelse
Vælg et af de to netværk og tryk Opret forbindelse.

Vælger du netværket Open, skal du ikke gøre yderligere fot at komme på netværket, og det kan bruges af alle - også brugere, der ikke har et UCC-login.

Vælger du netværket UCC, bliver du bedt om at skrive brugernavn og adgangskode. Dette er din UCC-mailadresse og adgangskode.

Certifikat/Sikkerhedsmeddelelse
Første gang du logger på det trådløse netværk UCC, skal du efter angivelse af brugernavn og adgangskode bekræfte en sikkerhedsmeddelelse (Windows) eller en godkendelse (Apple OS-X). Dette er en forudsætning for at benytte netværket.

Hvis din computer, tablet eller telefon er sat op til at huske din UCC-mailadresse og adgangskode på netværket UCC, bliver du automatisk logget på netværket næste gang, du ankommer til UCC. Når du skifter adgangskode, skal du dog logge ind på ny.

DNS
Hvis du har ændret i din computers DNS-opsætning (fx for at få adgang til at se amerikansk Netflix), skal du ændre tilbage til ”automatisk” for at få en DNS-adresse. Dette er en nødvendighed for at få adgang til det trådløse netværk.

Print og kopi

Med dit studie- eller medarbejderkort, er det muligt at printe og kopiere fra UCC’s print- og kopimaskiner.

Print fra egen computer
Med UCC Webprint kan du printe trådløst fra din egen computer. Det gør du fra siden print.ucc.dk. Her kan du også uploade dit dokument til udskrivning. Det giver mulighed for at udskrive fra tablets, telefoner og computere uden allerede installerede print-drivere. Der skal anvendes UCC-login til denne side.

Hvis du oplever problemer med det udleverede studiekort, skal du henvende dig til Basen.

SMS-selvbetjening

Du skal registrere dit mobilnummer i UCC's it-system, så du kan modtage vigtige informationer fra din uddannelse og nemt skifte adgangskode via SMS. Læs mere om mulighederne på UCC Portalen.

Office 365 og gratis office-pakke

Som studerende på UCC kan du gratis downloade Office 365. Office-pakken indeholder bl.a. Word, PowerPoint og Excel. Derudover giver Office 365 dig adgang til at gemme og dele filer online og benytte videosamtale- og chatværktøjet Microsoft Lync.

Du har mulighed for at installere Office-pakken på i alt 5 computere, tablets og telefoner.

Du skal bruge dit UCC-login for at downloade Office-pakken.

IT-udstyr på Campus Nordsjælland og Campus Carlsberg

I alle undervisningslokaler er der whiteboard og en projektor. Du skal selv medbringe en computer, hvis du ønsker at benytte projektor.

På Campus Nordsjælland kan nogle projektorer kobles til en computer med en VGA-udgang eller en HDMI-udgang, og nogle kan kun kobles til med en VGA-udgang. På Campus Carlsberg kan alle projektorer kobles til en computer med en VGA-udgang eller en HDMI-udgang. Har din computer ingen af disse udgange, skal du medbringe en converter.

Der findes en vejledning i alle undervisningslokaler, som forklarer, hvordan projektor sættes til og anvendes.

 

Til toppen

Personlig henvendelse i BASEN

Personlig henvendelse i BASEN

UCC Support app