Ny udgivelse: Børns medievaner i hjemmet udfordrer skolen

Medier er en naturlig del af hverdagen for danske børn og unge. I familien er medialiseringen et vilkår. I skolen er den en udfordring. Der skal derfor bygges bro mellem familiens og skolens mediekultur, mener forfatter bag ny udgivelse fra UCC.

I familien er computere, smartphones og iPads en del af hverdagens rutiner. Men folkeskolen er ikke fulgt med udviklingen, mener både børn og forældre. Udgivelsen Familiens medialisering – et casestudie undersøger, hvordan hverdagens uformelle mediebrug kan udfordre den pædagogiske dagsorden i skolen.

"Undersøgelsen udspringer af et større nordisk forskningsprojekt om hverdagens mediebrug, og den danske del af projektet, som bogen bygger på, belyser mediekulturen i fem velstillede børnefamilier. Det, der kendetegner familiernes mediebrug, er, at det ikke omgærdes med nogen mystik. Det er naturligt i modsætning til i skolen, hvor medier stadig er noget særligt. Familiernes erfaringer er, at teknologien ofte ikke virker i skolen", siger forfatter og UCC-lektor Ole Christensen.

Eksperimentelle værksteder og mere efteruddannelse
Skolens tilgang til teknologi og medier er en anden. Der vælges sjældent teknologi og udstyr ud fra en samlet vurdering af, hvordan den pædagogiske praksis bedst understøttes. I stedet drejer skolens digitalisering sig oftest om indkøb af nyt udstyr.

Brugen af medier i undervisningen indebærer ikke kun nye måder at formidle viden på – men også nye måder at designe læringsrummet på

- Ole Christensen

"Der skal langt mere fokus på innovation og differentiering, mener Ole Christensen og påpeger, at skolerne mangler et mediepædagogisk udsigtspunkt: Skolerne bør blandt andet spørge sig selv: Hvilke mediekompetencer råder vi over? Hvilke lærings- og arbejdsformer er hensigtsmæssige at udvikle? Og hvad er det særlige ved mediers æstetik og formsprog? Brugen af medier i undervisningen indebærer ikke kun nye måder at formidle viden på – men også nye måder at designe læringsrummet på. Der skal derfor eksperimenteres med fysiske og virtuelle værksteder, og så skal lærerne efteruddannes til at anvende medierne i en pædagogisk kontekst", siger Ole Christensen.

Modtag Nyt fra UCC

UCC's nyhedsbrev udkommer ca. en gang om måneden, og giver dig viden om udviklingsprojekter, forskning og praksis på professionsområdet.