Vær digital Spørge Jørgen

Børnene laver stadig teater, cirkusforestillinger, læser bøger og leger i mudder. Men de er også på Skype og Facebook med en aarhusiansk børnehave og laver deres egne digitale billeder, film og fortællinger. I Børnehaven og Vuggestuen Nyrup i Helsingør er digitale medier blevet en naturlig del af hverdagen.

Det er morgen og afleveringstid i Børnehaven og Vuggestuen Nyrup. Inde i det store fællesrum stopper forældre og børn op i morgenrutinerne og kigger op på væggen, hvor der kører en film. Det er Afrika-filmen. Og den er en lille klassiker her på stedet. Filmen er en fortælling om dyr, og filmskaberne er fem af børnehavens femårige børn. I filmen ser man både klip af to børn, der leger med nogle dyrefigurer, en pige, der fortæller om dyr til kameraet, og stillbilleder af dyr med musik til. Børnene har selv udtænkt ideen og filmet med en iPad. Det er pædagog Nynne Amelung, der satte børnene i gang med at lave filmen, og hun er stolt. Udfordringen for hende som pædagog var at lade være med at blande sig i for meget i børnenes projekt − og det lykkedes.

BØRNEHAVEN OG VUGGESTUEN NYRUP OG DET DIGITALE

  • Børnehuset ligger i Helsingør Kommune og rummer både en mindre vuggestuedel med 15 børn og fire voksne og en børnehave med 72 børn og 11 medarbejdere.
  • Børnehaven og vuggestuen var fra efteråret 2011 og et år frem med i projektet ’It og medieleg’ sammen med tre andre institutioner i Helsingør Kommune.
  • Ideen med projektet var at undersøge de nye digitale mediers muligheder sammen med børnene. De digitale medier skulle bruges som et nyt værktøj i de traditioner og værdier, man i forvejen havde i institutionerne.
  • De vigtigste digitale medier var: digitale kameraer, tablets, bærbare computere, printer, projektor og digitalt videokamera.
  • I Helsingør Kommune får alle børn udleveret en lille bærbar computer, når de begynder i 0. klasse, så der er god grund til plante frøene til børnenes digitale dannelse allerede i børnehaven

”Jeg skulle virkelig vænne mig til at trække mig og lade børnene styre det. For samtidig skulle jeg jo være der og rådgive, hvis der blev brug for det. Men langt hen ad vejen har de selv udtænkt forløbet, valgt billeder og musik og fordelt rollerne. Og de har også selv filmet det hele. Så filmen er fuldstændig deres udtryk,” forklarer hun.

PRØV DET SAMMEN MED BØRNENE

Børnehaven og Vuggestuen Nyrup har haft fokus på digitale medier i halvandet år. På den tid er digitalkameraer, tablets og projektor blevet en naturlig del af hverdagen i børnehuset. Hvis børnene fx bygger et højt tårn, henter de som det naturligste i verden et digitalkamera, så de kan tage et billede af tårnet og vise det frem − også efter det er væltet. Fra begyndelsen har personalet eksperimenteret og afprøvet det nye grej sammen med børnene.

”Ingen af os vidste ret meget om digitale medier, og mange af de voksne har simpelthen sat sig ned og lært det fra bunden sammen med børnene. Det var fra begyndelsen det at være eksperimenterende sammen med børnene, der var interessant for os,” forklarer leder af børnehaven og vuggestuen Eva Meyer.

JEG HAR NOGET AT BYDE PÅ

Det skabende og det kreative er to grundværdier i institutionen, og de gennemsyrer også arbejdet med digitale medier.

”For os handler det om, hvordan vi kan bruge de nye medier i det, vi i forvejen arbejder med i vores institution. Så her er det digitale blevet et ekstra værktøj i vores arbejde med billedkunst, drama, musik og bevægelse,” siger hun.

Og i den forbindelse har de digitale medier vist sig at være en kæmpe værdi, blandt andet fordi man næsten altid får et produkt – som fx en film eller en digital fortælling − ud af arbejdet.

”Det at have lavet en film, som andre sidder og ser − fx sådan en morgen ude i vores fællesrum − viser børnene, at de bliver taget alvorligt af voksne mennesker, og at det, de laver, skaber værdi for andre. Det giver et lille menneske en fornemmelse af at være en lille brik i en større sammenhæng. Fornemmelsen af at man har noget at byde på i det her samfund,” siger Eva Meyer.

fem digitale ideer fra nyrup

  • LAD BØRNENE BESTEMME, NÅR DE SKAL LAVE FILM. Bland jer så lidt som muligt som voksne – men vær klar til at guide børnene, når de har brug for det. I Nyrup er pædagogerne ofte blot igangsættere og teknikere, der laver Google-søgningerne efter de rigtige fotos eller klipper sammen.
  • TAL OM DIGITALE MEDIER OG ETIK MED BØRNENE. I Nyrup er reglen fx, at ingen må tage billeder på toilettet, og at børn og voksne selv bestemmer hvilke fotos, lydklip og videoklip af sig selv, de vil have med i film eller lagt på Facebook.
  • GIV BØRNENE KAMERAERNE OG LAD DEM VÆRE FOTOGRAFER, når I fx får besøg udefra. Det gjorde man i Nyrup, da borgmesteren og ministeren for nyligt var på besøg. Det er også en måde at give bestemte børn et tilskud på selvtillidskontoen på.
  • LAV FILM SOM DR’S LILLE NØRD-PROGRAMMER. I Nyrup har både vuggestue og børnehavebørn lavet Lille Nørd-film. I vuggestuen handlede det fx om haletudser og frøer.
  • LAV DIGITAL BILLEDSKATTEJAGT, hvor posterne er, at børnene skal tage billeder af forskellige ting.

ET PÆDAGOGISK KICK

Pernille Geiker Howard er en af de pædagoger, der for alvor har taget de digitale medier til sig. For halvandet år siden kunne hun arbejde lidt i Word, men nu navigerer hun hjemmevant rundt på to bærbare computere på samme tid med præsentation, filmklip, YouTube og Skype. I børnehaven i Nyrup har man fundet ud af, at noget af det, der virker, er, at pædagogerne giver los og slipper ønsket om altid at have et svar og i stedet sætter sig ned og lærer tingene sammen med børnene.

”Hvis jeg har et spørgsmål om teknikken, stiller jeg det højt til børnene. Og de kommer lige så ofte med svarene, som jeg gør. Så er der måske en, der siger ’klik dér’, eller ’det ved min far’, forklarer hun.


VENSKABSBØRNEHAVE PÅ FACEBOOK

Hver torsdag tænder Pernille Geiker Howard og en gruppe børn for børnehavens projektor og Skype. Og så ringer de op til deres digitale venskabsbørnehave, Mejsen i Aarhus, som de har samarbejdet med via Facebook og Skype i snart halvandet år. Lige nu har børnene på tværs af landsdele gang i et musikvideoprojekt, hvor de synger og øver dansetrin – det hele i en hjemmebrygget blanding af indisk bollywood- og Gangnam-style. Skype-møderne med Aarhusbørnene kan vare alt fra fire til 20 minutter, hvor børnene taler sammen, lærer hinandens danse-moves eller fortæller historier.
I Børnehaven Nyrup oplever pædagogerne, at børnene får virkelig meget ud af deres digitale venskab.

”De lærer at turde stille sig op og fortælle og kommunikere med andre. Og selvom børnene kun er fem år, kommer vi helt naturligt til at tale om etik, digital dannelse og hvordan man taler med andre − og hvad man kan og ikke kan på sociale medier,” fortæller hun.