It-forskrækkelse gik over

Man behøver ikke være et digitalt geni for at arbejde med digitale medier som pædagog. Det er pædagog Heidi Ruud Torp med egne ord et levende bevis på.

Hun kunne sende en sms fra sin gamle Nokia-telefon og en sjælden gang imellem tage et foto med et digitalkamera. Derudover var det digitale lukket land for Heidi Ruud Torp, der er pædagog i vuggestuen i Nyrup. Altså lige indtil en efterårsaften til personalemøde i institutionen.

”Vi fik at vide, at vi skulle være med i et digitalt projekt. Først tænkte jeg, ’spændende for børnehaven … og godt det ikke har noget med os i vuggestuen at gøre’. Jeg var virkelig lykkelig for, at det ikke var mig, der skulle i gang med det der. Men ret hurtigt i løbet af aftenen gik det så op for mig, at det var os alle sammen i børnehuset, der skulle arbejde med digitale medier. Først fik jeg nærmest flash back over min tid som pædagog og tænkte, ’så, nu er det slut’. Men så må man jo tage udfordringen op. Som med alle nye ting,” fortæller hun.

TILTRÆKKENDE TASTATUR

Det er halvandet år siden nu. Dengang var computere og andet digitalt grej ikke noget, der blev arbejdet med i børnehøjde i børnehuset.

”Jeg kan huske, at vi havde en computer stående, som vi voksne brugte til at printe fotos fra af og til. Ofte gik børnene ud og pillede ved tastaturet. Det blev vi sådan lidt irriterede over, og så satte vi tastaturet højere op på en hylde, hvor de ikke kunne nå det. Men så hentede børnene da bare en skammel og kravlede op. De ville have fat i det. Det virkede næsten magnetisk på dem,” husker hun.

LÆRTE DET SAMMEN MED BØRNENE

Kort efter personalemødet fik vuggestuen en tablet og et digitalkamera. I begyndelsen var Heidi Ruud Torp tilbageholdende.

”Helt ærligt, jeg gik faktisk lidt i sort i begyndelsen og stod bare og lyttede, når min kollega guidede børnene,” siger hun.

Men efterhånden fik hun mere og mere mod på det og kunne se, hvad der fungerede med børnene. Så hun satte sig simpelthen ned og lærte tabletten og kameraet at kende sammen med børnene. Hun kunne hurtigt se, at digitalkameraet kan noget i forhold til vuggestuebørnene, fordi det lige passer til deres hånd, hvor en tablet godt kan blive lidt stor at gå rundt med for et lille barn.

NØGLEN TIL ET BARN

Gennembruddet og den store digitale aha-oplevelse for den garvede pædagog var, da hun så, hvordan især et af vuggestuebørnene i den grad tog kameraet og de digitale muligheder til sig.

”Vi havde faktisk haft svært ved at læse denne her lille dreng og finde ud af, hvad hans interessepunkter var. Og pludselig kommer der et nyt medie udefra og tænder ham og giver ham i den grad lyst til at kommunikere og interagere,” fortæller hun.

Drengen begyndte simpelthen at tage billeder. Og både billederne, motiverne og drengens optagethed af det digitale var en øjenåbner.

”Det gav ham lyst til at kommunikere og spørge. Og det viste os, hvad der optog ham. Via kameraet kom han i socialt samspil med både os og de andre børn,” forklarer hun.

I dag er både iPad og digitalkamera en del af det pædagogiske arbejde i Nyrup.