Musikalsk nødhjælp

I MusikAlliancen samarbejder professionelle musikere, amatørmusikere og musikforskere om at få mere musikalitet og kreativitet ind på en række lokale folkeskoler i København. ”Vi kan tilføre skolen noget, den mangler,” siger initiativtager Ninna Urhammer.

Hvorfor er samarbejde om åben skole interessant for jer som musikere?

”Børn har i dag ikke lige muligheder for musik. MusikAlliancen så dagens lys, fordi vi kunne se, at skolerne i forfærdelig grad manglede musik. Projektet startede med, at vores amatørorkester flyttede fysisk ind i lokalerne på Korsager Skole i Husum. Nu har vi musikdepot på skolen, musikerne laver pop-up-koncerter og har etableret en orkesterklub. Gennem de længerevarende musikprojekter, som vi kan tilbyde skolerne, får eleverne erfaringer og oplevelser af musik og det at spille et instrument selv. På den måde er vi en del af skolen, og det er de også stolte af.”

Det pædagogiske rum

Læs om tre eksterne aktører, der samarbejder om det pædagogiske rum:

1. Religionen og skolen

2. Virksomheden og skolen

3. Musikken og skolen

Hvad får elever og lærere ud af samarbejdet med jer?

”Musikken i skolen er hendøende – lige fra uddannelsen af musiklærere til timeantallet. Det er en katastrofe, fordi der er så mange elementer og pædagogiske redskaber i musik og den kunstneriske udfoldelse, som ikke bare er dannende i sig selv, men som andre fag kan trække en masse godt ud af. Vi samarbejder med snart tre skoler, hvor nogle af børnene kommer fra velbjærgede hjem, og andre vokser op i familier med meget få ressourcer. For de børn er vores projekter, hvor de selv får lov at spille et klassisk instrument eller komponere og performe sammen med professionelle musikere, måske deres eneste musikalske oplevelse som børn.”

Hvad får I så ud af samarbejdet med skolerne?

”Du kan sammenligne os med en nødhjælpsorganisation, for vi får jo ikke noget ud af det i fx kroner og ører. Vi bruger meget tid på at søge fonde og finansiering og have kontakt med alt fra pedeller til forældre. Men det er det hele værd, for det er vidunderligt at se den skabertrang, selvstændighed og lyst til at eksperimentere, det vækker i børnene, når de får mulighed for at komponere, performe og spille sammen med professionelle musikere.”