Advokater taler om Snapchat og YouTube i klassen

Et hold yngre jurister fra advokatvirksomheden Kromann Reumert rykker en formiddag ud i udskolingsklasser og taler med eleverne om alt fra YouTube og Snapchat til regler om alkohol. Kommunikationskonsulent hos Kromann Reumert, Mette Munk, forklarer hvorfor..

Hvorfor er samarbejde om åben skole interessant for jer som advokatfirma?

”Vi vil gerne tage samfundsansvar og give noget videre. Samarbejdet med skolerne er en meget håndgribelig måde at gøre det på og er ét af vores CSR-initiativer (corporate social
responsibility, red.). For os er det en mulighed for at vise, hvad juraen er og kan, og hvorfor den er væsentlig, uanset hvor gammel man er.”

Det pædagogiske rum

Læs om tre eksterne aktører, der samarbejder om det pædagogiske rum:

1. Religionen og skolen

2. Virksomheden og skolen

3. Musikken og skolen

Hvad får elever og lærere ud af samarbejdet med jer?

”De får noget juridisk viden, og så får de en anderledes formiddag. Vi sender typisk et hold på 4-5 yngre jurister, som kan tale i øjenhøjde med eleverne. Vi kommer med en viden om nogle temaer og dilemmaer, der optager og er aktuelle for de unge. Vi taler blandt andet om strafferetlige emner som regler om alkohol, den kriminelle lavalder og deling af billeder på sociale medier. Må man fx dele en Snapchat-video af sin kæreste? Vi holder også oplæg om markedsføring med fokus på YouTube’ere, bloggere og instagrammere. Vi oplever, at eleverne er meget optagede af de cases, vi kommer med. De er reflekterede og bidrager med en masse. Nogle af de unge tjener måske allerede selv penge på at lave indhold til sociale medier, og mange har en holdning til sponsoreret indhold. Som jurister giver vi dem nogle nye perspektiver, og vi får rigtig positiv feedback fra skolerne.”

Hvad får I ud af samarbejdet med skolerne?

”De af vores jurister, der tager ud på skolerne, gør det, fordi de gerne vil gøre en forskel. Samarbejdet er i høj grad drevet af deres engagement, for der er en hel del forberedelse i
det. Men vi er jo også i sidste ende afhængige af næste generation, så dem vil vi gerne ruste til bedre at kunne håndtere og navigere i de miljøer, de færdes i. De skal kunne tage
noget brugbart med hjem, når dagen er omme. Det hænder også, at vi lige prikker en elev eller to på skulderen og spørger: ’Har du overvejet, om jura kunne være noget for dig?’”