Agnes' historier skal boostes, ikke pakkes væk

Kort om Agnes:

17 år. Har gået i folkeskolen til 8. klasse med reduceret skema i flere fag. Derefter efterskole. Har Aspergers syndrom, adhd, angst og OCD.
Agnes er meget begavet og har en god fantasi, men det sociale har været svært for hende gennem hele folkeskolen. Da hun gik på fritidshjem, ville hun helst bare sidde og læse eller være for sig selv. Det var svært at få samtaler i gang med de andre. På et tidspunkt begyndte hun at digte og fortælle historier for de andre børn, og hun kunne samle en hel gruppe børn omkring sig i fritidshjemmet, når hun fortalte sine historier. Agnes oplevede, at pædagogerne syntes, at det var et problem, så de tog kontakt til hendes mor og forsøgte at stoppe Agnes i at fortælle historier. Agnes oplevede, at hun blev gjort sær. Nogle år efter begyndte hun i en teaterklub, hvor eleverne selv skrev teksterne til teateret. Her var hendes historier og hendes fantasi noget entydigt positivt, og her oplevede hun, at det var okay at være sig selv.

Hvad kan vi bruge Agnes’ historie til?

Tekla Canger:

”Agnes er åbenlyst kvik og fantasifuld. Men de voksne omkring hende er bange for, at fantasifuldheden afskærer hende fra et socialt liv på fritidshjemmet. De er bange for, at hun kommer til at fremstå som sær. Det virker umiddelbart meget logisk, at man som voksen forsøger at hjælpe barnet med at tilpasse sig normen. Men Agnes oplever tværtimod, at det fremhæver hendes egen oplevelse af at være sær. Fortællingen skal minde os om, at vi bliver nødt til at skabe bedre muligheder for børn som Agnes. De voksne kan skabe nogle mulighedsrum, hvis de er nysgerrige og helt tydeligt bakker op om det positive i, at forskellige børn har forskellige strategier i det sociale samspil. Den professionelles rolle her er at få børnene i spil med det, de kan, i stedet for at presse dem til noget, de ikke kan.”

Om Tekla Canger

Ph.d. og lektor på UCC’s læreruddannelse. Hun er involveret i forskningsprojekter om udsatte unge, ungdomskultur, fællesskab, social eksklusion og inklusion. Aktuelt er hun med i forskningsprojektet ’Lærere, pædagoger og marginaliserede unge’.