Institutionslederen: "Vi tager på en læringsrejse"

"Jeg har altid været optaget at sikre høj kvalitet i pædagogikken, men jeg har nok især fokuseret på, hvad vi kan give børnene. Det er spændende i stedet at se på børnenes udbytte. Vi må ikke spilde børnenes tid, og derfor er det interessant at finde ud af, om det, vi gør, nu også har den effekt, vi forestiller os," siger Ulla Qvist Engholm.

Hun stiftede bekendtskab med børnecentreret dagtilbudsledelse på et kommunalt ledelsesseminar for et halvt år siden og blev inspireret til at arbejde videre ad den vej. Siden har hun sat fokus på børnenes udbytte i refleksive samtaler med det pædagogiske personale, som hun og én af institutionens pædagoger står i spidsen for to gange om ugen. Ribisgården har også – sammen med en anden daginstitution – afholdt en pædagogisk dag om børnecentreret dagtilbudsledelse for at sikre, at medarbejderne bliver optaget af at stille skarpt på børnenes udbytte.

"Vi tager på en læringsrejse, hvor vi alle sammen skal træne det nye fokus. Som leder skal jeg hjælpe personalet med at få de kompetencer, de har brug for. Nu øver vi os ved hjælp af systematisk refleksion, og barnets udbytte bliver også et tema i årets MUS-samtaler," siger Ulla Qvist Engholm. Og hun tilføjer:

"Som leder skal jeg blive mere skarp på at udvikle strategier og målsætninger for, hvordan børnene får mest muligt ud af tiden hos os. Det arbejde har jeg taget hul på i samarbejde med bestyrelsen," siger Ulla Qvist Engholm.