“Vi fralægger os ansvaret ved at kalde børn for digitale indfødte”

Katrine K. Pedersen, ekspert i digitale medier. Forfatter til bogen "Phono Sapiens – Det langsomme pattedyr på speed".

Fire perspektiver på digitalisering:

Hvad er de største udfordringer i forhold til digitalisering i skole og daginstitutioner lige nu? UCC magasin har interviewet en medieekspert, undervisningsministeren, en fremtidsforsker og en underdirektør i Dansk Industri. Læs de øvrige artikler her:

- Marianne Levinsen: "Ny teknologi kan styrke individuel læring"

- Charlotte Rønhof: "Vi kan ikke nøjes med, at kun en lille gruppe forstår digital teknologi"

- Merete Riisager: "Vi skal spørge os selv, hvornår vi skal tænde og slukke"

Vi taler meget om digital dannelse, men vi har sprunget let hen over digital opdragelse. For at man kan blive et dannet individ, skal man først have et værdisæt på plads. Man skal kunne agere i en social kontekst, være høflig og så videre. Men når det kommer til det digitale univers, så har vi givet slip på den del.

Vi skal huske, hvem der er opdrageren, hvem der sætter de værdimæssige rammer. Fx har Instagram et værdikoncept, der handler om at være inde eller ude, at få likes, ikke få likes, eller kommentarer fra de rigtige. Det er vigtigt at børn kender til ’spillets regler’. Vi risikerer at give slip på ansvaret, når vi hviler på idéen om, at børn er digitale indfødte. Vi siger "de kan jo selv – de er super kompetente". Men så enkelt er det ikke. De er jo bare børn, de er nysgerrige og lærenemme, de er interesserede i nye gadgets, nyt legetøj. Men ofte har de ikke fået en digital opdragelse. De er overladt til dem selv og mangler i situationer en voksen, der kan guide og hjælpe dem med at forstå, hvis der er behov. Det kræver et godt samarbejde mellem lærere og forældre, fordi, teknologien også griber ind i privatsfæren.

Læs også "Vi kan ikke nøjes med, at kun en lille gruppe forstår digital teknologi"

Vi voksne bliver nødt til på eget initiativ at forstå, hvad det er for en digital verden, børn bevæger sig i. Og det kræver en stor indsats. Vi skal lære at blive bevidste og kritiske brugere af teknologien, ligesom vi er det i forhold til sundhed og fødevarer.

I tv-programmet "De Unge Mødre" er der en ung mor, som siger noget i denne retning om sin 2-årige søn: "Hans Christian elsker cola. Han drikker det morgen, middag og aften." Spørgsmål er, om fremtidens forældregenerationer kommer til at se tilbage på os som digitale unge mødre, og enten grine af eller forfærdes over vores manglende digitale opdragelse?

Læs også Glostrups børnehaver indfører pædagogisk it