Glostrups børnehaver indfører pædagogisk it

I daginstitutionen Skovager bliver iPads brugt som et dagligt redskab til at skabe dialog og dannelse. Funktionen som spillemaskine er skiftet ud med bevidst pædagogik, men for børnene er det stadig en leg.

Det er formiddag i børnehaven Skovager, og Buster, Isabella og Alina hopper hjemmevant rundt på legepladsen med en iPad mellem hænderne.

Buster stopper op foran legehuset og står længe og kigger ind. Han skubber huen lidt tilbage, hæver iPad’en og foreviger motivet inde i legehuset med et rutineret tryk på skærmen.

De tre børn er ’Dagens fotografer’, der er en ugentlig aktivitet, der går på omgang blandt børnene i børnehaven:

"Opgaven er helt simpel: Tag nogle billeder af din dag i børnehaven i dag. De går op i det med liv og sjæl og er pavestolte, når de skal vise dem bagefter til deres forældre og de andre børn. For dem er det en leg. Men det er også med til at udvikle og danne dem," forklarer pædagog Mette Christiansen.

ET PÆDAGOGISK REDSKAB

Hun er tilknyttet storegruppen i Skovager og har det seneste år været med i et kompetenceudviklingsforløb ledet af Frank Støvelbæk og Steen Søndergaard fra UCC.

Læs også Politisk velvilje i Glostrup

Projektet omfatter alle daginstitutioner i Glostrup Kommune. Målet er at få pædagogerne til i højere grad at inddrage digitale medier i det daglige pædagogiske arbejde. Og ifølge Frank Støvelbæk handler det om at se digitale medier som en ekstra dimension i arbejdet med at udvikle og danne børnene.

"Når nu vi har de teknologiske muligheder, kan vi lige så godt udnytte dem. Det er et spørgsmål om at bruge digitale medier som et bevidst pædagogisk redskab i stedet for at bruge dem som passiv underholdning," siger han.

LÆRER AT REFLEKTERE

Derfor er ’Dagens fotografer’ også meget mere end blot at lade børnene tage nogle billeder. Det er først og fremmest en indgang til at skabe dialog med børnene og en måde at få dem til at reflektere over sig selv og andre på:

"Den vigtige dialog opstår, når vi taler med børnene om billederne og stiller spørgsmål til det, de har taget billeder af. Børnene lærer at sætte ord på sig selv og deres oplevelser, samtidig med at de bliver bevidste om, hvordan andre tænker og føler," forklarer Mette Christiansen.

Buster sætter sig ned med røde kinder og begynder at bladre sine billeder igennem på iPad’en.

"Lad mig se, hvad du har taget billeder af," siger Mette.

"Jeg har taget et billede af legehuset, hvor der er nogle pinde og en halv vippe inden i. Det synes jeg, er spændende. Prøv at se her," siger Buster begejstret og peger på billedet.

"Uha, det kan jeg godt forstå, at du synes, er spændende. Prøv at fortælle, hvad der sker på billedet."

"Altså, der er nogen, der har puttet nogle brædder ind i legehuset og lavet dem til en halv vippe," forklarer han.

HVOR GÅR GRÆNSEN?

Et lille udsnit af verden set med et barns øjne. Små iagttagelser fanget på en digital skærm med potentiale for en masse gode snakke. Også om etik og digital dannelse.

"Selvom børnene kun er fem år, kan billederne sagtens bruges til at lære dem noget omkring etik og digital dannelse. Hvordan opfører man sig over for andre mennesker? Hvad er rigtigt, og hvad er forkert? Udgangspunktet er børnenes verden her og nu, men på sigt skal de også kunne gebærde sig i cyberspace og på de sociale medier," fortæller Mette Christiansen.

Læs også Hvad siger børnene?

For eksempel har hun talt med børnene om, hvornår det er okay og ikke okay at tage billeder af andre mennesker:

"Vi har haft et tilfælde, hvor der blev taget et billede af en pige, der græd. ’Hov’, sagde jeg, da jeg så billedet. ’Hvordan ville du have det, hvis nogen tog billeder af dig, mens du græd?’ Jeg står aldrig med en løftet pegefinger, men forsøger i stedet at få en empatisk snak, så børnene bliver bevidste om, hvordan det føles at være i et andet barns situation."

Børnene har taget det til sig. De er blevet meget opmærksomme på de andre børns grænser, og Mette Christiansen håber, at det kan være med til at hjælpe dem, når de senere i livet skal gebærde sig på de sociale medier.

"I dag bliver der jo desværre lagt rigtig meget ud, som gør, at folk bliver diskrimineret og mobbet på de sociale medier. Derfor er det vigtigt, at vi som pædagoger er med til at give børnene en digital dannelse."