Forskning i fremtidens klasseværelse

UCC har planer om et forskningsprojekt, der skal se på potentialer og erfaringer i Future Classroom Lab. Projektet er endnu ikke igangsat, men er ved at blive formuleret. I forskningsprojektet vil man bl.a. se på, hvordan digitale værktøjer bedst bruges pædagogisk på UCC’s grund- og videreuddannelser. Fx vil man gerne følge studerende på UCC’s Future Classroom Teacher linje i deres praktik for at blive klogere på mulighederne for ny didaktik og pædagogik på professionsuddannelserne og ude i folkeskolerne.

Læs også Nye digitale kompetencer i ProfessionsLab

"Der er ambitioner om at reformere skolen med digitale teknologier – man vil med digitale værktøjer skabe helt nye måder at arbejde på ude på skolerne. Men forskning viser, at det er rigtig svært at reformere skolen, fordi dens grundlæggende måde at fungere på ikke ændres. Derfor skal vi være klogere på, hvordan digitale teknologier rent faktisk kan indgå i ændringer i pædagogiske praksis," siger forskningsprogramleder i UCC Vibeke Schrøder.

Om Vibeke Schrøder