Hvad vil det sige at have det godt i sin børnehave?

Tre UCC-forskere går helt tæt på trivslen med stort forskningsprojekt, der kigger på både børn, pædagoger og forældre.

HVAD vil det egentlig sige at have det godt i sin børnehave? Det store spørgsmål undersøger tre UCC-forskere de næste to år. De tre forskere i forskningsprojektet fokuserer på hver deres brik i trivselspuslespillet. Kathrin Houmøller observerer hverdagslivet i daginstitutioner, Signe Thingstrup laver blandt andet aktionslæringsforløb med børnehavepædagoger, og Anja Marschall zoomer ind på forældresamarbejdet. For hvordan forstår forældre, pædagoger og børnene selv trivsel? Og hvordan spiller politiske mål og institutionens rammer sammen med det?

Læs også Tid til at trøste færdig

"Trivsel er superdiffust, og begrebet lever lidt en skyggetilværelse i en tid, hvor der er stort fokus på læring og læringsdagsordenen. Trivsel har altid stået meget centralt i det pædagogiske arbejde, men trivselsarbejdet bygger ofte på mavefornemmelser og tavs viden. Hvad det helt præcist dækker over, er uklart," siger Kathrin Houmøller, der i øjeblikket er ved at samle empiri i dagtilbud i København, hvor der blandt andet bliver arbejdet med at trivselsvurdere børnene to gange årligt med farverne grøn, gul eller rød.

Læs også Du kan ikke sætte trivsel på et skema

Kathrin Houmøller skal både observere og interviewe børn, pædagoger og forældre og også lave workshops med børnene.

"For én ting er politikere, pædagoger og andre voksnes syn på trivsel. Men hvornår synes børnene selv, de har det godt? Hvilke situationer er vigtige for dem? Det glæder jeg mig til at finde ud af," siger hun.

Læs også Trivsel er svær at måle

Om Kathrin Houmøller