”Hvem går på min bro?”

I en af modtageklasserne på Grønnevang Skole i Hillerød er seks børn fra Syrien og Rumænien i fuld gang med at lære dansk og blive klar til at rykke over i skolens andre klasser.

”JEG SPILLER HOCKEY,” siger en dreng. Ayse Laila Kaya, der er lærer i klassen, ser på ham og spørger ”Har du spillet hockey i pausen?”, og drengen siger ja. Han og de andre elever i modtageklassen 0.MC er lige kommet ind fra frikvarteret. To piger fortæller, at de har danset. En af dem fortæller, at hun sad på toilettet, men så var der en, der åbnede døren – det beskriver hun med ordene ”open door.”

Der er ni elever i klassen, men kun seks af dem er i skole i dag. Det er tre piger og tre drenge – fem er oprindelig fra Syrien, en fra Rumænien. Børnene har gået i skole imellem en måned og fem måneder og kunne ikke dansk, da de startede. Ayse siger til klassen, at nu skal de læse. Der kommer et billede af ’De tre bukke bruse’ op på smartboardet, og alle eleverne er ivrige efter at sige noget. ”Tre bukke bruse,” siger flere af dem. En af pigerne, Andrea, siger ”Ayse, min alle sammen min hus snakke.” Ayse spørger ”Har du snakket med din mor og far om historien?”, og Andrea siger ja.

Læs også Billedbøger skal styrke sproglæring for de yngste elever

En fortæller læser første del af historien højt fra smartboardet, og Ayse spørger børnene, hvad det er, den store bukke bruse har på hovedet. Børnene kan ikke huske ordet. Ayse siger ”horn” og spørger, om de andre gedebukke har horn. Hun bruger hænderne meget, mens hun taler, og tager for eksempel den ene arm ind under den anden for at vise, at trolden er under broen. Så skal børnene genfortælle historien. ”Hvem går på min bro?”, siger en dreng, mens en anden siger ”Lille bukke bruse siger ikke spise mig.”

TEGNINGER AF TROLDEN

Ayse tager en lille kuffert frem. Eleverne kan ikke huske ordet kuffert, én siger ”taske” og en anden ”madkasse”. ”Hvad er der nede i min kuffert?,” spørger Ayse og tager en lille bro, en lille trold og de andre figurer fra ’De tre bukke bruse’ frem. Nu skal fire børn op at spille teater med figurerne. De står ved et lille bord midt i hesteskoen og fører figurerne, mens de siger replikkerne fra eventyret. Ayse siger nogle af replikkerne højt sammen med børnene. ”Hvem er det, der tramper på min bro?,” og ”Jeg tror, jeg spiser dig,” siger de. Bagefter bliver eleverne igen spurgt om ordet ’horn’, og nu kan en af drengene huske det.

Læs også Modtageklasser giver den bedste start

Til sidst skal eleverne tegne eventyret. De får papir og bliver bedt om at finde blyant og viskelæder frem. ”I skal skrive jeres navn og klasse på, og så skal I tegne trolden,” siger Ayse, og børnene kaster sig over tegningerne. Ayse taler om, at trolden har både store øjne, en stor næse og store tænder. Hun peger på troldens ørering og spørger, om nogen kan huske, hvad sådan en hedder. En af pigerne siger ”ørering”, og Ayse snakker med børnene om, om deres mor og far har ørering. Nu rækker en af drengene sin tegning op og siger ”Se, Ayse, jeg er færdig,” og så går børnene i gang med også at tegne de tre bukke bruse sammen med trolden.