Læring: Det digitale dirker motivationen op

Lise Dissing Møller har været konsulent på demonstrationsskoleprojektet ’Eleven som digital producent’. UCC magasin har spurgt, hvorfor det virker, når eleverne laver digitale produkter selv.

Hvorfor lærer børn mere, når de får lov at lave digitale produkter som hjemmesider, film eller præsentationer i undervisningen?

Vi kan se, at når børnene producerer, så antænder det en gnist. Børnene bliver motiverede. Der er stor forskel på hvordan og hvor meget, men vi kan med sikkerhed sige, at de digitale medier skaber en helt anden motivation hos eleverne. Det spiller også ind, at elever og lærer stopper op undervejs i produktionsprocessen og reflekterer, får og giver respons og justerer efter responsen. Og så er der differentieringsperspektivet: Teknologierne giver eleverne mange flere forskellige muligheder for at stige på læringen.

Læs også: Et klasseværelse fra fremtiden

Men hvad er det, der virker?

Det virker, når eleverne producerer og skaber noget i de forskellige teknologier – og med skabe mener jeg alt fra at lave en diktat i Pages til at programmere en Lego Mindstorm-robot. Her skal man agte sig for professionsfaglige værdisætninger, for der er sådan set ikke én teknologibrug, der er bedre end en anden. Det handler dybest set om, at eleverne producerer og er medskabende i nye sprog- og læreprocesser i undervisningen.

Læs også: "Vi kan selv finde ud af det herfra"

Hvad kan andre lærere og skoler bruge erfaringerne til?

De kan først og fremmest få inspiration. Der ligger nogle færdige inspirationsforløb fra praksis, som man kan plukke frit i. Og så bliver der løbende holdt konferencer i kølvandet på demoskoleprojekterne. Alt kan selvfølgelig ikke overføres råt og 1:1, men man kan lade sig inspirere af forløbene, remixe dem og tilpasse dem sin egen kontekst og klasse. Og hvis man som lærer er i tvivl, om det er en god idé at arbejde med digitale medier i sin undervisning, kan man finde klart belæg i vores endelige konklusioner i projektet for, at ja, det skal man, for det motiverer eleverne og bidrager til læring.

LISE DISSING MØLLER

Lektor på læreruddannelsen og udviklingskonsulent i UCC. Hun beskæftiger sig indgående med det digitale område.

Kontakt

lism@ucc.dk eller 4189 9301