Inklusion på Ellebjerg Skole: Kritikken bliver brugt til fremdrift

Skolens mindset om inklusion er ændret, vurderer skoleleder Anne Graah.

"INKLUSION er en hjertesag for medarbejderne, og derfor gav det dyb mening at lave et projekt, som helt og aldeles var medarbejdernes. Det har været vildt spændende, og jeg har flere gange undervejs tænkt "åh nej, hvordan kommer vi videre herfra?" Medarbejderne er nemlig ikke blevet mødt med krav om at være anerkendende og positive. De har frit kunne lufte deres kritik.

Læs også: Inklusion: Lærere og pædagogers idéer rykker

KORT OM PROJEKTET

Forskningsprojektet "Samarbejde på tværs - om inklusion i den danske folkeskole" har arbejdet med at skærpe blikket for professionernes egne ønsker til ’den gode skole’ gennem en række eksperimenter. Det er et aktionsforskningsprojekt, hvilket betyder, at det er via deltagerbaserede processer at ny viden opstår. Både skolens ledelse, pædagoger og lærere er deltagere i projektet. Ditte Tofteng er projektleder. Desuden deltager forsker og ph.d. Mette Bladt og fire videnmedarbejdere fra UCC.

Derefter hjalp forskerne fra UCC med at bruge den store energi, der kan være i kritik, til at skabe ny fremdrift. Da en gruppe lærere eksempelvis jokede med, at det ville gavne inklusionen at tage alle dødbesværlige børn og køre dem ud i skoven, tog forskerne dem på ordet, og gruppen fik lov til at arbejde videre med et bus-projekt. Det udviklede sig fra en joke til delprojektet "En bus fuld af muligheder − om anerkendelse og inklusion i et samfundsperspektiv".

Læs også: Inklusion på Ellebjerg Skole: Vi taler mere om trivsel

Jeg kan ikke rose UCC’s forskere nok. De har været ekstremt lydhøre, provokerende og inspirerende, og det har fået medarbejderne helt frem på banen med en række kreative forslag til initiativer, der understøtter inklusion i hverdagen.

Der er ikke ressourcer til at gennemføre alle medarbejdernes idéer, men vi har brugt forslagene konstruktivt og allokeret ressourcer til en række nye formål.

Læs også: Inklusion på Ellebjerg Skole: Vi brokkede os, blev hørt og udfordret

Jeg vil varmt og uforbeholdent anbefale andre skoler at bruge denne model, der har bidraget til at ændre vores mindset, så inklusion er blevet noget, vi arbejder med hele tiden, med flere metoder og et langt større fælles fodslag."