Inklusion i tal

INKLUSION I TAL

2010/11

66.866 elever fik specialundervisning
34.105 elever gik i specialskole eller specialklasse

2014/15
28.778 elever får specialundervisning
27.335 elever går i specialskole eller specialklasse

Læs også: Inklusion: Solstrålehistorie eller skyggefortælling?

I GENNEMSNIT

er 95,2 procent af eleverne inkluderet i den almindelige undervisning (skoleåret 2015/16). I 2010 var det 94,2 procent.

  • I Odsherred Kommune er 90 procent af børnene inkluderet i den almindelige undervisning.
  • I Dragør Kommune er 98,4 procent af børnene inkluderet i den almindelige undervisning.
  • På Læsø er 100 procent af børnene inkluderet i den almindelige undervisning.

 

  • 8 ud af 10 lærere mener, at de inkluderede elever i nogen eller høj grad påvirker de øvrige elevers udbytte af undervisningen negativt.
  • 7 ud af 10 lærere føler sig ikke klædt fagligt på til at håndtere de elever, der er inkluderet i undervisningen.
  • 7 ud af 10 lærere oplever ikke, at de får den nødvendige støtte fra ledelsen til at arbejde med inklusion.
  • 6 ud af 10 lærere siger, at der ikke er fulgt støtte med til de inkluderede elever.
  • 55 % af lærerne mener, at det går værre eller meget værre med inklusionen i forhold til sidste år 2013/14. 2 % oplever, at det går bedre.

Læs også: Selv de dygtigste lærere dumper i inklusion

70 PROCENT

af forældrene er bekymrede for, at inklusionen går ud over det faglige niveau i klassen.

38 PROCENT
af forældrene oplever, at der er børn, der dagligt, hyppigt eller nogle gange bliver holdt uden for fællesskabet eller legene i skolen.

48 PROCENT
af forældrene oplever, at der er et stærkt børnefællesskab i deres barns klasse.