Pædagogiske drømme bliver virkelighed

Forskningsprojektet Liv og Læring er katalysator for en lang række større og mindre udviklingsprojekter i de deltagende fem daginstitutioner. Personalet har selv udviklet projekterne fra idé til udmøntning og brænder for deres projekter.

I Børnehuset Islemark i Rødovre har en gruppe af børnehaveafdelingens børn været med til at sprætte fisk op sammen med køkkenpersonalet. De har undersøgt indvoldene. Set, hvor fiskefileten kommer fra. Snust i køkkenet, når den blev stegt, og til sidst smagt på den.

Det er et af mange projekter, som personalet i Børnehuset Islemark i Rødovre har stået bag fra idé til udførelse. Og den samme rigdom af projekter pibler frem i alle de fem daginstitutioner, som deltager i forskningsprojektet Liv og Læring.

Heidi Drøscher er pædagogmedhjælper i den integrerede institution Regnbuen i Ishøj. Her arbejder hun sammen med sin projektgruppe på at få et udendørsværksted, så malergrej med mere altid står klar. Desuden har gruppen forbedret vuggestuens bevægelsesrum. Projektet har rødder i fremtidsværkstedet og udsprang af visionen om den perfekte institution.

Læs også: Børn bidrager til stort forskningsprojekt

"Tænk, hvis man kunne have alle de her rum, tumlerum og legerum, hvis man havde plads," maler Heidi Drøscher visionen.

Hendes kollega, pædagog Nadia Rørgren, arbejder med at undersøge ledelse og selvledelse i institutionen. Undersøgelsen bygger på de kritikpunkter, som kom frem under fremtidsværkstedet, hvor det viste sig, at der var forskellige opfattelser af god ledelse. I fremtidsværkstedet har personalet arbejdet med at bruge kritik af og visioner for hverdagen i daginstitutionen til projekter, som kan føres ud i livet. Den proces rykker ved pædagogikken i institutionerne, mener både medarbejdere og ledelse.

"Jeg synes, det har været rigtig inspirerende at være på de to fremtidsværksteder. Gør jeg, som jeg ønsker, og hvordan kan jeg udleve nogle drømme, som måske bare for et år siden virkede urealistiske?" forklarer Nadia Rørgren.

Læs også: Sofia tager livtag med Søstjernens praksis

ENGAGEREDE MEDARBEJDERE

Medarbejdere fra Børnehuset Islemark har arbejdet videre med deres vision om udeleg fra det fremtidsværksted, de deltog i i forbindelse med forksningsprojektet Liv og Læring. De har sat gang i strukturerede og voksenstyrede lege på legepladsen. Legene bliver arrangeret, så de både styrker børnenes sociale relationer, har fokus på deres motoriske udvikling og det at give dem en oplevelse af, at de kan mestre nogle færdigheder. Her spiller de bowling.

Michele Bay Olsen og Malene Didriksen, henholdsvis leder og souschef i Børnehuset Islemark, kan mærke, at medarbejderne er engagerede. De projekter, som medarbejderne har skabt, er pædagogiske projekter på højt niveau, som gavner børnene, men også det pædagogiske miljø og medarbejdernes arbejdsglæde.

"Der opstår meget interessant og fagligt super relevant, når projekterne kommer fra dem selv. Det er blevet tydeligt for medarbejderne, hvad de gerne vil fagligt, hvor man nogle gange i dagligdagen godt kan komme lidt væk fra det," siger Michele Bay Olsen.

Hun lægger desuden vægt på, at det er en fordel, at forskningsprojektet strækker sig over to år, så der opstår en rutine omkring det at skabe udvikling i dagligdagen.

Læs også: Nyt forskningsprojekt: Den digitale daginstitution skal under lup

"Det kommer til at give mening for folk på en helt anden måde. Når vi kommer ud på den anden side af projektet i 2016, er det noget, man aldrig glemmer."

I løbet af projektets sidste år skal institutionerne i gang med børnenes ønsker og kritik. Selv om medarbejderne i det daglige prøver at anskue hverdagen med børnebriller, er de alligevel spændte.

"Det kan give os en øjenåbner. Det giver os også råstof at arbejde med. Hvad er det, børnene godt kunne tænke sig? Og hvor er der nogle problematikker?" spørger pædagog Nadja Rørgren retorisk, og kollegaen Heidi Drøscher tilføjer:

"Det bliver nok helt anderledes, end hvad vi går og tror."

Om Mia Husted

Docent ved forskning, udvikling og internationalisering i UCC.