Verdensborgerskole

Randersgade Skole på Østerbro kan i år fejre fem års jubilæum som Københavns Kommunes internationale profilskole. Men hvad vil det egentlig sige at være folkeskole med en international profil? UCC magasin har besøgt skolen.

TO SLAGS INTERNATIONALE SKOLER

  • En international profilskole er en almindelig folkeskole med en stærk international profil. Undervisningen foregår på dansk.

  • En international skole er en fri grundskole, som underviser på et andet sprog end dansk, typisk på engelsk.

Hvordan laver vi en vellykket kampagne for et renere lokalmiljø? Kan vi samarbejde med børn i Argentina om det? Selvom vi befinder os 12.000 kilometer fra hinanden, taler to forskellige sprog og lever i forskellige tidszoner?

Læs også: Internationale frø sås i folkeskolen

Den opgave har en 7. klasse for nylig prøvet kræfter med i Randersgade Skoles røde murstensbygninger. Eleverne knoklede med at lave plakater og små kampagnefilm, mens skoleelever fra byen La Plata i Argentina gjorde det samme. Undervejs delte børnene deres erfaringer via et fælles website, og projektet sluttede med skype-sessioner mellem eleverne. Selvom teknikken drillede en del undervejs, kom der meget positivt ud af samarbejdet, fortæller lærer Kira Schlifer, som i to måneder brugte en del af sine engelsk- og dansktimer i klassen på projektet.

Læs også: "Jeg er nok ikke i Danmark om ti år"

”Eleverne fik trænet engelsk, de fik lært en del ord og fraser på spansk, og de opdagede, at de argentinske børn ikke var så forskellige fra dem selv, som de havde troet. Argentinerne viste sig fx at være dygtige til at sortere affald og organisere genbrug på deres skole. De gjorde faktisk mere ud af det, end vi gør,” fortæller Kira Schlifer.

Læs også: Keep it small and simple

LEVERER INSPIRATION TIL MANGE SKOLER

Samarbejdet med den argentinske skole er ét af mange, som Randersgade Skole har deltaget i, siden skolen i 2009 blev Københavns internationale profilskole. Det betyder, at skolen går forrest, når det gælder om at styrke fremmedsproglige og interkulturelle kompetencer hos børn på alle københavnske folkeskoler. For at blive klar til opgaven har samtlige lærere på Randersgade Skole fået efteruddannelse i engelsk, fortæller viceskoleleder Vibeke Backlund.

”Efter fem år har vi fundet formen på vores internationale profil. Vi er nået så langt, at vi har en ’chip’ i rygraden, som husker os på, at vi skal tænke det internationale aspekt ind i alle fag og på alle klassetrin,” siger Vibeke Backlund.

NYE KOMPETENCER PROPPES I RYGSÆKKEN

Randersgade Skole arbejder ud fra den antagelse, at verden hele tiden bliver mindre, og at det i fremtiden bliver endnu vigtigere, at danskere kan tale flere sprog på et højt niveau og evner at begå sig i mange forskellige kulturer.

Læs også: "Jeg har gået i skole i en sydspansk landsby"

”Vi vil gerne uddanne dygtige og innovative verdensborgere, og derfor propper vi så mange faglige, sproglige og interkulturelle kompetencer som muligt ned i børnenes rygsække. Vores mål er, at børnene bliver rustet til at leve i fremtidens globale landsby,” siger Vibeke Backlund.

For forskere, som interesserer sig for sprogundervisning og globalt udsyn, er Randersgade Skole et oplagt laboratorium, hvor de kan udforske nye undervisningsmetoder. Samarbejdet mellem Randersgade Skole og den argentinske skole kom i stand, fordi en forsker fra Roskilde Universitet, Petra Daryai-Hansen, ville undersøge, om det øgede skoleelevers interkulturelle kompetencer, når de arbejdede sammen på tværs af landegrænser. De danske og argentinske børns miljøkampagneprojekt kommer således til at indgå i en forskningsrapport om unge verdensborgere.

UCC var tilknyttet som konsulenter, da Randersgade Skole blev international profilskole i 2008-09.

Fem internationale træk ved Randerssgade skole

  • TIDLIG SPROGUNDERVISNING: Skolen er frontløber for tidlig undervisning i engelsk (fra 1. klasse), tysk og fransk (fra 5. klasse), som nu slår igennem på alle landets skoler pga. skolereformen. Elever på Randersgade Skole har i 5. klasse både tysk og fransk, før de skal vælge det ene sprog i 6. klasse.
  • INTERNATIONALE PROJEKTER: Skolen samarbejder med fx den amerikanske organisation Global Partners Junior, som organiserer online kommunikation mellem skoleelever fra 21 byer over hele verden. Eleverne fra Randersgade Skole udveksler mails, videohilsner og materialer med elever i New York om tværkulturelle emner. I år er emnet bæredygtighed.
  • UDDANNELSE AF LÆRERE: Via et udvidet samarbejde med danske læreruddannelser er Randersgade Skole som praktikskole med til at uddanne lærere fra flere europæiske lande og fra Singapore.
  • INTERNATIONAL LÆSEPLAN: Skolen er ved at udarbejde en læseplan for alle fag og alle klassetrin om det globale udsyn. Målet er at sætte på formel, hvordan fremmedsprog og interkulturelle aspekter kan indgå i al undervisning på skolen.
  • FORSKNING: Skolen samarbejder ofte med forskere om at udvikle den internationale undervisning.