Vuggestuepædagogen: Der er matematik i en gulerod og en tomat

Matematik for de helt små i vuggestuen handler om at være nysgerrig på farver, rum, mønstre, tid og sammenligninger. Det går nemlig rent ind hos børn i titte-bøh-alderen.

Nana Nørgaard Skjærlund er pædagog og souschef i den selvejende institution Nybrogård i Gladsaxe Kommune og har i flere år inddraget matematik i sit daglige pædagogiske arbejde med de mindste børn.

Hvorfor begyndte du som pædagog i en vuggestue at arbejde med matematik?

Faktisk var jeg meget imod tanken i begyndelsen, så jeg fik lyst til at undersøge, hvordan man kan arbejde med at skabe basis for matematisk forståelse hos vuggestuebørn – blandt andet gennem projektarbejde. Matematik i vuggestuen handler ikke om at skrive tal eller lægge sammen. Det handler om at være nysgerrig på nogle grundlæggende ting som farver, mønstre, tid, størrelse, vægt, klassificering, problemløsning, rumfornemmelse og sammenligninger.

Hvad er dit bedste råd til pædagoger, der gerne vil arbejde med det her?

Vær nysgerrig, og prøv at finde matematikken i det, I laver. Så finder I ud af, at børnene arbejder helt instinktivt med det i forvejen. Se, hvad børnene har gang i, og understøt dem, der hvor matematikken er i spil. Det at arbejde med matematik kan være projektorienteret og planlagt – og det har jeg gode erfaringer med – men det kan også være improviseret. Hverdagen er fuld af matematik, der er lige til at gå til – brug det. Når man sidder til frokost, er det nærliggende at tale om, at en tomat og en gulerod har hver sin farve og form – og en banan har en tredje form.

Men giver det mening i forhold til de helt små?

I høj grad. De arbejder helt instinktivt med det i forvejen. Det handler bare om, at det hele skal være meget basalt med de helt små. Man skal ikke sige ’Dæk lige bord til fire, Marius’, men i stedet ’Vil du give Maria en tallerken?’. Og når det er gjort: ’Vil du give Hans en tallerken?’. Matematikken skal passe til det, børnene er ved at lære sig, og til det sted, de er i deres udvikling.

 

Nana Nørgaard Skjærlund har to diplommoduler fra UCC i ’Undersøgelse af pædagogisk praksis’ og ’Pædagogkompetencer og læreprocesser’. Hun er ansat i Gladsaxe Kommune, som nu for tredje år i træk har 20 pædagoger, der tager de to diplommoduler hos UCC.