Vi bliver fattige uden naturvidenskab

Interview med Frida Frost, formand for IDA, interesseorganisation for ingeniører og andre tekniske og naturvidenskabelige akademikere.

Frida Frost

Hvad er kosekvensen for Danmark, hvis interessen for at læse naturvidenskabelige og tekniske uddannelser ikke stiger?

"Det korte svar er, at vi bliver fattigere som samfund. Allerede i 2020 vil vi mangle 13.000 ingeniører og 16.000 cand.scient.er, og hvis vi ikke får løst den udfordring, så mister vi arbejdspladser, viden og vækst. Uddannelse, forskning og innovation er fundamentet for vores velfærdssamfund og høje levestandard."

Naturfagene er en katalysator for vækst.

Hvorfor er det vigtigt at have fokus på matematik og science fra børnehaven til ph.d.-niveau?

"Mange store børnehavebørn ser Lille Nørd på Ramasjang – og elsker det. Den bold kunne man godt gribe. En naturvidenskabelig basisforståelse er nemlig en grundforudsætning for at forstå fremtidens udfordringer. Verden bliver mere kompleks, og teknologi er og bliver en central del af vores hverdag, uanset hvad vi hver især kommer til at arbejde med. Danmark er et højt udviklet samfund – og det skal vi gerne blive ved med at være. Derfor skal vi være stærke på det teknologiske felt. Naturfagene er en katalysator for vækst. Vi er simpelthen nødt til at øge vores fokus på dem og fange børn og unges interesse for disse fag."

Hvad er den største udfordring i at få flere børn og unge til at interessere sig for science og matematik?

"Interessen for naturvidenskab og science skal vækkes allerede fra første skoledag – og gerne allerede før. Og så skal den plejes hele vejen gennem uddannelsessystemet. Vi ved, at det er inspirerende og dygtige lærere og undervisere, der især påvirker interessen, så de er en central del af løsningen. Derfor er flere og bedre uddannede lærere inden for naturfag en forudsætning. Vi kan helt sikkert også blive bedre til at benytte ny teknologi i undervisningen, og så bør science og naturfagene fylde mere på de danske elevers skoleskema."