Nordiske børnehaver får fælles science-læringspakke

Om to år får børnehaver i alle nordiske lande en spritny pakke med materiale om naturvidenskab – lige til at bruge. UCC er dansk bannerfører i et fællesnordisk udviklingsprojekt, som skal inspirere pædagoger til at arbejde målrettet med science.

Mange nordiske daginstitutioner har lyst til at arbejde med naturvidenskab, men der er stor forskel på, hvor meget naturfaglig viden pædagoger har i Danmark, Norge, Sverige, Finland og Island. Samtidig savner de ofte viden om, hvilke scienceaktiviteter børnene kan have størst udbytte af. Derfor er forskere, pædagoger og ledere fra de fem nordiske lande gået sammen i et stort og ambitiøst projekt for at udvikle en læringspakke, som pædagoger kan benytte, uanset om de arbejder i Bjerringbro eller Bergen.

Projektet, som er et såkaldt Nordplus-projekt og dermed støttet af Nordisk Ministerråd, er skudt i gang i efteråret 2013, afsluttes i 2015, og året efter er læringspakken klar til brug. UCC er den eneste danske forsknings- og uddannelsesinstitution, som er med i projektet. Foruden lektor og konsulent Thorleif Frøkjær deltager Karen Bollingberg og Birgitte Damgaard, som underviser på pædagoguddannelserne. UCC har også inviteret Tårnby Naturskole og børneinstitutionen Gartneriet i Hillerød til at være med.

Hvert land bidrager med cases, som de udvikler materiale på og derefter afprøver, inden det samles i læringspakken. Målet er, at pakken rummer inspiration om alt fra ’hjortens anatomi’ til ’vand som opløsningsmiddel’ – dels i form af faktaark med kontant viden, dels i form af videofilm, hvor forskere og pædagoger demonstrerer, hvordan de udfører aktiviteter med børn. Både film og faktaark vil blive lagt ud på websites i de enkelte lande, så materialet bliver let at få fat i for institutionerne.