”Den bedste faglige beslutning nogensinde”

Sådan siger 27-årige Katrine Maes om sit skifte fra medicinstudiet til sciencelinjen på Zahles læreruddannelse.

EN fremtid som læge blev sidste år skiftet ud med en fremtid som naturfagslærer i den danske folkeskole.

27-årige Katrine Maes læste medicin på Københavns Universitet, men fandt under en sygemelding ud af, at hun langt hellere ville bruge sit arbejdsliv på at undervise børn og unge i folkeskolen.

"Derfor startede jeg i september på læreruddannelsens ASTE-linje, og det har været rigtig godt. Det er den bedste faglige beslutning, jeg nogensinde har taget. Det har været over min forventning," fortæller Katrine Maes.

Naturvidenskaben er ikke mindre end en passion for Katrine Maes, da hun ser den som en fantastisk vej til at forstå, hvordan både vi selv og vores verden er skruet sammen.

"Mange går for eksempel meget op i kost og sundhed, og her kan biologien give os indsigt i, hvordan næringsstoffer og motion påvirker vores krop. De naturfaglige fag giver os fine redskaber til at finde mening i, hvad der sker både i og omkring os. Når der for eksempel opstår et jordskælv eller en orkan, hvad er så årsagen?"

POSITIVE SYNERGIER

ASTE-linjen lægger op til, at der skabes synergier mellem de fire undervisningsfag matematik, biologi, fysik/kemi og geografi. Og det ser Katrine Maes som noget uhyre positivt.

"I starten har vi fagene hver for sig, senere bliver de mere sammenkoblet, og det ser jeg frem til. Det giver supergod mening, da de hver især åbner op for, at vi kan bearbejde et emne ud fra nye vinkler. Det gode lærerliv, jeg håber at opleve, handler jo netop om at få mulighed for at kombinere de enkelte fag i stedet for at være fastlåst i x antal timer under en snæver faglig paraply."

Gode kolleger og en god ledelse er også en del af et godt lærerliv, mener Katrine Maes, akkurat ligesom gode medstuderende skaber et godt studiemiljø.

"Også rent socialt er Zahle og ASTE-linjen en rigtig god ramme for et studie. Her er god stemning, rige muligheder for aktiviteter og en bred vifte af studerende med hang til både det humanistiske og naturfaglige," lyder det fra Katrine Maes.

50 KOMMENDE SCIENCELÆRERE PÅ VEJ

 

Ved at udvikle en ny sciencelinje for lærerstuderende har UCC i fællesskab med tre andre uddannelser lagt kimen til en markant naturfaglig opgradering af fremtidens folkeskolelærere.

ASTE er en forkortelse for Advanced Science Teacher Education, og det er også navnet på den nye sciencelinje, som lærerstuderende på UCC kan tilmelde sig. Første ASTE-hold begyndte i august 2013, og andet hold i januar 2014.

"Med den nye sciencelinje gør vi meget ud af at skabe synergi mellem de enkelte fag, det vil sige mellem matematik, biologi, fysik/kemi og geografi," fortæller Ole Goldbech, der er projektleder for udviklingen af sciencelinjen.

"Vi kombinerer de naturfaglige fag og matematik på kryds og tværs. Begrundelsen er blandt andet, at mange lærere i skolen ser en fordel i at undervise i flere af fagene i stedet for i blot et enkelt. Et miks af naturfag giver rigtig gode synergier og fine muligheder for mere emneorienterede og motiverende forløb. ENTEN undervises der om øret på ét tidspunkt i biologi og om lyd og akustik på et andet tidspunkt i fysik/kemi, ELLER der undervises på samme tidspunkt i de to fag om øret, lyd og akustik som et samlet tema."

Tidligere har det været vanskeligt at rekruttere lærerstuderende til naturfagene, men den nye sciencelinje ser foreløbig ud til at have fået godt fat i de studerende. I København går i omegnen af 50 lærerstuderende i dag på ASTE-linjen, oplyser Ole Goldbech.

Læs mere om sciencelinjen

Uddannet folkeskolelærer og cand.pæd. i fysik.
Tidligere fagkonsulent i fysik/ kemi i Undervisningsministeriet.
Lektor på UCC.
Forfatter og medforfatter til en række lærebøger om naturfag og naturfagsdidaktik.
Bl.a. projektleder på ASTE-linjen på læreruddannelsen.