Praktik i Peru gør Rasmus til en dygtigere lærer

Er du i tvivl, om du skal tage i praktik i udlandet – så gør det! Sådan siger Rasmus Vang-Hansen (25), der underviste i et fattigt område uden for Lima. Kulturforskelle og en total mangel på teknologi viste sig at være berigende for udviklingen af hans lærerfaglighed.

Forestil dig en nedslidt skole uden wifi, kopimaskine eller printer. Men forestil dig også en klasse fuld af elever, der er vilde for at lære, og som synes, det er fantastisk, at netop DU er kommet for at undervise dem. Cirka sådan var det for Rasmus Vang-Hansen, da han i marts-april 2016 skiftede de kendte omgivelser på UCC’s læreruddannelse ud med en aftenskole for unge og voksne i Villa El Salvador – en fattig bydel uden for Lima.

”Det var udfordrende - og helt vildt lærerigt! Jeg har brugt mig selv som lærer på helt andre måder, end hvis jeg var i praktik i Danmark. Eleverne forstod ikke altid engelsk så godt, så jeg måtte forklare tingene på forskellige måder, bl.a. med kropssprog. Samtidig var der intet af al den teknologi, vi er vant til herhjemme. Der var en radio, der også kunne afspille CD’er. Det var det! Dér skal man altså tænke anderledes for at lave spændende undervisning. Og så var der selvfølgelig kulturelle forskelle, fx er dansk humor ikke altid gangbar i Peru, fandt jeg ud af,” siger Rasmus.

Min praktikvejleder sørgede for det praktiske

Det var selvfølgelig med sommerfugle i maven, at han - sammen med to medstuderende - tog afsted til Peru for at undervise i engelsk, hvilket ikke engang er Rasmus’ undervisningsfag. Han læser nemlig til lærer i håndværk og design, dansk og matematik.

”Men jeg ville gerne til Peru, og jeg blev faktisk båret igennem af UCC, hvor min praktikvejleder sørgede for det praktiske. Vi boede hos en fantastisk sød familie, som åbnede deres hjem for os. Og lærerne på skolen gik meget op i, at vi havde det godt, og at vi kom ud og så en del af deres land. Og når man er godt forberedt, og man ikke lige render rundt med med dyre ting på sig efter mørkets frembrud, så er det ikke farligt,” siger den 25-årige studerende.

De ville bare lære engelsk – og høre om Danmark

Rasmus fortæller, at de 14-45-årige elever på aftenskolen var topmotiverede:

”De ville bare lære engelsk! Det er deres vej ud af fattigdom. Mange af dem kom direkte fra arbejde for at dygtiggøre sig om aftenen. Derfor var der ikke problemer med at engagere eleverne, som der nogle gange kan være i en dansk folkeskole. Men vi lavede også en undervisning, der var noget mere spændende, end de er vant til. Vi trak på den danske undervisningstradition med en høj grad af dialog og nye læringsformer, fx legede vi ordlege udendørs. Og så var de særdeles interesserede i at høre om Danmark.”

Bedre rustet - fagligt og personligt

De tre lærerstuderende følte sig ekstremt velkomne i bydelen uden for Lima – også blandt aftenskolelærerne, der var beærede over, at de ønskede at undervise på deres skole og i deres land.

”Jeg kan kun anbefale andre lærerstuderende – og studerende i det hele taget – til at tage praktik i udlandet. Det er en kæmpe oplevelse, som gør dig fagligt, men i høj grad også personligt bedre rustet til dit arbejdsliv,” slutter Rasmus, der netop er startet på det sidste år af læreruddannelsen.