Case: Nye veje til at forstå eleverne

En lærer med 18 års erfaring fortæller her om sit udbytte af et diplommodul inden for specialområdet.

Kirsten Cramer Søndergaard, der er lærer på Skovvangsskolen i Allerød, har 18 års erfaring med undervisning af børn med generelle indlæringsvanskeligheder. Hun har gennemført modulet ’Intellektuelle funktionsnedsættelser (generelle indlæringsvanskeligheder)’ og siger: ”Undervisning og måske især specialundervisning er områder, hvor det er nødvendigt hele tiden at kunne udvikle sin praksis. Hvis man er bundet i en fast rutine, har man glemt det vigtigste: de børn, vi arbejder med.

Det er mit allervigtigste udbytte af modulet. Jeg har fået nye veje til at forstå mine elever, jeg har fået mulighed for at fordybe mig i deres perspektiv og fundet nye muligheder for støttende kommunikation, så mine elever får nye muligheder for også at kommunikere deres budskab. Derudover er jeg blevet bekræftet i, hvor vigtigt det er, at vi, lærere og pædagoger, tør reflektere over os selv og vores praksis i samspil med eleverne i stedet for at lede efter faste kategorier eller diagnoser i det håb, at der findes en lineær løsningsmodel."

Vi kan tilpasse diplommoduler til jeres behov og udfordringer. Kontakt os og hør mere.