Klasseledelse

Som lærer har man stor indflydelse på elevernes læring og trivsel i skolen, og det er vigtigt, at man har mange forskellige metoder til at tilrettelægge en differentieret undervisning. En god klasseleder er tydelig og præcis, når hun sætter elever i gang med en opgave, og afslutter timen på en ordentlig måde.  

Læreren kan bruge arbejdet med klasseledelse til at forstå sin rolle på en ny måde og få øje på nye handlemuligheder. Klasseledelse kan støtte elevernes læreprocesser og øge arbejdsglæden og motivationen hos læreren. God klasseledelse ikke en medfødt evne, men en disciplin der kan læres.

UCC har gode erfaringer med at bruge aktionslæring som en metode til at arbejde med klasseledelse og kan udvikle forløb, som tager udgangspunkt i konkrete udfordringer på en skole, i et lærerteam eller i en bestemt klasse. 

Kontakt

Konsulent fra UCC

Ring til UCC's konsulentkontor for at høre mere om, hvordan vi kan skræddersy et tilbud der passer præcist til dine behov.

 

Telefon: 4189 7220

5 kendetegn ved en god klasseleder

billede af gymnasielever 13

Klasseledelse står på tre ben:

  • Læringsledelse
  • Ledelse af relationer
  • Adfærdsledelse

Rikke Lawsen - Klasseledelse

Pædagoger lærer klasseledelse

Den nye virkelighed for mange pædagoger er, at de indimellem står alene med en klasse. Høje-Taastrup Kommune har i samarbejde med UCC valgt at iværksætte et kompetenceudviklingsforløb i klasseledelse for en række pædagoger for at sikre, at pædagogerne har metoder til opgaven.

Modtag Nyt fra UCC

Skolebørn rækker hænderne op

UCC's nyhedsbrev udkommer ca. en gang om måneden, og giver dig viden om udviklingsprojekter, forskning og praksis på professionsområdet.