Mundtligt sprog i fokus med deltagende fotointerview 

Mundtligt arbejdsrelevant sprog er i fokus tidligt i undervisningsprocessen. Men hvordan får man gang i det mundtlige sprog, når kursisterne ikke har lært så meget dansk endnu?

Dette kursus zoomer ind på de værktøjer, som kan hjælpe læreren med at skabe meningsfulde samtaler med sine kursister tidligt i undervisningsprocessen. På dagen henter vi inspiration i en forskningsmetode, som oprindeligt er udviklet til sociologiske studier af mennesker og deres kulturer fra menneskernes eget perspektiv. Deltagende fotointerview er kendt for at kunne engagere mennesker i de spørgsmål, som forskningen er optaget af. På samme måde som læreren i et sprogligt klasseværelse er nysgerrig på sine kursisters liv og kulturer. 

På kurset præsenterer jeg metoden i dens oprindelige form og viser eksempler fra et studie af arbejdspladslæring. Efterfølgende tilbyder jeg værktøjer til pædagogisk brug af metoden til etablering af meningsfulde samtaler i det sproglige klasseværelse og eksempler på disse. Værktøjerne kan bruges direkte i praksis umiddelbart efter kurset. 

Målgruppe
Undervisere på sprogcentre, alle danskuddannelser

Underviser
Elina Maslo, konsulent