Case: Naturfag på tværs af kommunen

Ishøj Kommune vil styrke elevernes matematiske og naturfaglige kompetencer, og derfor har kommunen sat det 3-årige projekt ”Flere Lille og Store Nørder i Ishøj” i gang. Som et led i projektet deltager 21 lærere i et særligt tilrettelagt forløb i natur/teknologi hos UCC.

”Det er vigtigt for os, at forløbet i natur/teknologi hænger godt sammen med resten af vores initiativer i projektet, og at det har et lokalt islæt, hvor vi fx kan inddrage kommunens mange naturskønne områder og naturskole. Disse ønsker kan UCC imødekomme,” forklarer Nina Winther Arnt, som er læringsfacilitator i Ishøj Kommune.

Undervisningen foregår på skift på en af kommunens skoler. ”Lærerne har på den måde fået kendskab til, hvilke ressourcer de har mulighed for at låne på andre skoler. Som en del af forløbet har lærerne også været på kommunens naturfagsstationer,” lyder det fra Nina Winther Arnt. Forud for forløbets start var UCC’s undervisere rundt på alle skoler for at tale med lærerne og skoleledelserne, så de kendte deltagernes udgangspunkt og forventninger.

Engagerede lærere

De lærere, der deltager i forløbet, er meget engagerede, og Nina Winther Arnt oplever en rigtig god energi på holdet. ”Jeg deltager selv en del gange og laver desuden supplerende aktionslæringsforløb for lærerne. Jeg oplever, at både lærere og undervisere er glade for måden, det foregår på, og jeg er sikker på, at de oplever sammenhængen til resten af projektet,” siger Nina Winther Arnt.

Forløbet afsluttes med kompetencemålsprøven, så lærerne opnår reel og formel undervisningskompetence i natur/teknologi.

Særligt tilrettelagte forløb

Uddannede lærere, som har erfaring med undervisning i et fag, kan læse faget på et særligt tilrettelagt forløb og opnå reel og formel undervisningskompetence i faget og dermed papir på deres kompetence.

Samarbejd med os

Hvis du er interesseret i et lignende samarbejde med os, så ring og få en snak med en af vores konsulenter:

Citatboks: Nina Winther Arnt