Niels Borch Rasmussen

Lærerprofession i forandring

Niels Borch Rasmussen fra KP's videreuddannelse forsvarede den 27. juni sin ph.d.-afhandling, der har undersøgt forandringer i læreres praksis, når læringsmålstyret undervisning indføres som didaktisk ramme for undervisningen.

Læs mere

Uddannelse af sciencelærere

ASTE-rapport

I ny rapport kan du læse om erfaringerne med Advanced Science Teacher Education (ASTE), som er et koncept for en sammenhængende uddannelse af lærere i naturfag og matematik til folkeskolens ældste klasser.

PDF iconLæs rapporten

 

Tidlig literacy og den styrkede læreplan i dagtilbud

Liv Gjems har forsket i grundlaget for tidlig literacy ud fra en nordisk daginstitutionel kontekst. I NVL's forskerklumme fortæller KP-forsker Ida Kornerup, hvorfor vi bør interessere os for Liv Gjems' forskning. Klummen redigeres af Kristine Kabel og Lene Storgaard Brok.
Læs klumme

Når inklusion ender i eksklusion

Fortællingen om den inkluderende skole, hvor forskellige børn skal kunne deltage i den samme undervisning på forskellige måder, fordi de har forskellige forudsætninger, kan være svær at få øje på i skolens praksis, skriver forskerne Sine Penthin Grumløse (KP) og Lotte Hedegaard-Sørensen (DPU).
Læs kronik på folkeskolen.dk

Ledelse

Succesen afhænger af lederne

Tværfagligt samarbejde kræver, at lederne konstant er i dialog med fagrupperne om, hvorfor de samarbejder, og hvad de bidrager med hver især og sammen, fortæller Mie Plotnikof til BUPL's magasin 'Ledetråden'.

Læs artikel s. 10-11

Nyuddannede sygeplejerskers møde med hverdagen

"Det første, jeg gerne vil råbe ud til de nyuddannede sygeplejersker, er: Det er ikke jeres skyld! Det er ikke jeres skyld, når I bliver kede af det og føler jer overbelastede. Det er arbejdsbetingelsernes skyld." Nyslået ph.d., Carsten Juul Jensen, har fortalt magasinet 'Sygeplejersken' om nyuddannede sygeplejerskers møde med hverdagen. Læs artikel

Publikation om UCC's forskning

Fra viden til velfærd 2017

UCC forsker i inklusion, børns trivsel, fagdidaktik, datainformeret og faglig ledelse af daginstitutioner og skoler, utilsigtede hændelser og telepsykiatri i sundhedsvæsenet med meget mere.

Læs publikationen

Bestil publikationen

Publikationer fra UCC

Bibliotek

UCC's skriftlige publikationer inddateres i professionshøjskolernes fælles vidensportal, UC Viden.

Klik på linket nedenfor for at se UCC's seneste skriftlige produktioner eller for at søge i hele vidensdatabasen.