Forskningens maskinrum

Forside af bogen Forskningens maskinrum

Oplæg og bogreception mandag d. 27. februar i anledning af udgivelsen af Forskningens maskinrum – typiske tværfaglige udfordringer.

Af

Vibeke Schrøder, Cathrine Hasse m.fl.

Børn og skilsmisse

Børn og skilsmisse

"Det er dejligt at se et konkret og praktisk bud på, hvad man som fagprofessionel kan gøre for at støtte børnene bedst muligt – helt uden at blive følelsesmæssigt chokeret eller rystet," skriver folkeskolen.dk bl.a. i anmeldelsen af forsker Anja Marschalls bog om børn og skilsmisse.

Læs anmeldelse

Respekt for faglig viden

Tæller vi det, der tæller?

I antologien 'Tæller vi det, der tæller?' afdækker Mia Husted den faglige erosion, der sker, når der indføres centralt formulerede standarder i daginstitutioner - og peger på mulighederne for at iværksætte tiltag, der tager pædagogers faglige viden alvorligt.

Læs anmeldelse af antologien

Hvorfor stopper lærerne?

Hvorfor stopper lærerne?

Mange lærere stopper i folkeskolen, fordi de ikke længere kan se sig selv i øjnene og føler, at de svigter eleverne. Det viser et forskningsprojekt, der har spurgt over 400 lærere, hvorfor de har forladt i folkeskolen.

PDF iconLæs rapporten

Publikationer fra UCC

Bibliotek

UCC's skriftlige publikationer inddateres i professionshøjskolernes fælles vidensportal, UC Viden.

Klik på linket nedenfor for at se UCC's seneste skriftlige produktioner eller for at søge i hele vidensdatabasen.

Fra viden til velfærd

Fra viden til velfærd 2016

Hvordan de oplever de nyuddannede sygeplejersker mødet med arbejdslivet? Hvad betyder det for børns trivsel, når der bruges digitale teknologier i børnehaven? Og hvordan kan skoleledelsen hjælpe med at skabe ro i klasserne?

PDF iconLæs publikationen om UCC's forskning og udvikling