Det fabelagtige æggetrilleri

Påsken står for døren, og en af de klassiske påskelege er at trante æg - eller trille æg. I denne challenge skal I lave et fabelagtig æggetrilleri, hvor I på forskellige og helt sikkert fabelagtige måder får ægget trillet rigtigt langt.

I denne challenge skal eleverne arbejde sammen om at lave en film, der viser et æg, der triller. Eleverne skal lave de forskellige dele af filmen og til sidst sætte den sammen til en samlet film, der viser ægget trille. Det kan være, at nogle elever vil lave en fabelagtig maskine i stuen eller i haven, hvor et æg på bedste Storm P-manér bevæger sig frem, andre vil måske lave en stop-motion-film med ægget, lave et vildt æggetril i Minecraft eller programmere en animationsfilm i Scratch. Selvom ægget således kan bevæge sig igennem forskellige former og udtryk, bliver de nødt til at aftale og samarbejde om æggets udseende og ikke mindst de forskellige overgange i den endelige film.

Man kan altså arbejde med mange forskellige redskaber. I eksempelfilmen viser vi nogle forskellige måder, man kan vælge, men man er meget velkommen til at finde på sine helt egne udtryk og former. Det vigtigste er, at man sammen får lavet aftaler, får skabt de forskellige dele af æggets trilletur og endelig får samlet det hele til klassens fabelagtige æggetrilleri og måske endda deler den med os, så vi kan dele den med resten af landet.

Hvis I ikke har mulighed for at arbejde på tværs af hele klassen, kan I også lave mindre grupper og arbejde i dem, eller man kan arbejde alene med forskellige udtryk i løbet af æggets trilleri. Vi anbefaler dog, at man som minimum arbejder sammen med én ven eller klassekammerat.

Vores forslag til, hvordan du kan arbejde med udfordringen ser således ud:

Introduktion til æggetrillerier

Start med at introducere eleverne til æggetrilleri og deres opgave, herunder forskellige bud og idéer til, hvordan man kan lave sin del af filmen.

Planlæg på forhånd eller sammen med eleverne, om I vil lave en lang film eller flere gruppefilm.

Husk at fortælle eleverne, at de ikke må filme sig selv, hvis filmen skal kunne deles med andre end klassen.

Klassen- eller gruppens aftaler

I klassen eller grupperne skal man aftale, hvordan ægget ser ud (så det ikke skifter farve eller mønster undervejs). Desuden skal det aftales, hvilken rækkefølge filmene skal sættes sammen, så man kan aftale overgangene. Endelig kan man med fordel have en fælles brainstorm (for eksempel på en padlet, i et mindmapprogram eller i et delt dokument) over, hvordan æggetrilleriet skal ende.

Prototyper og overgange

De enkelte elever overvejer og planlægger deres bidrag, men inden det færdiggøres, skal de være i kontakt med den, der afleverer ægget til dem, og den, de skal aflevere det til.

Overfor den, der kommer efter, skal man præsentere sin idé og fortælle, hvordan man forestiller sig, at overgangen skal være (hvis ægget for eksempel ender oppe i et træ, er det så i orden med den næste?). Herefter får man feedback på sin idé, for eksempel med udgangspunkt i evalueringsmodellen P-pladsen og dens tre evalueringspunkter:

  • Ros - en ting, der fungerer rigtigt godt ved idéen
  • Spørgsmål - en ting, man ikke helt forstår
  • Gave - en idé til noget, man kunne gøre anderledes

Udvikling og produktion

Herefter laver eleverne deres bidrag færdige. Lav eventuelt en fremvisningsrunde, hvor de får mulighed for at bede om feedback på specifikke ting i deres bidrag eller på anden måde bruger hinanden undervejs.

Når deres bidrag er klar, så sørg for at filme, downloade, skærmsnuppe, eller hvad der skal til for at få bidraget som en film.

Den færdige film

Den færdige film samles i gruppen eller klassen. Man kan arrangere en stor fællesvisning, for eksempel på Watch2Gether, hvis filmen er lagt på nettet.

Hvis filmen ligger på nettet et offentligt tilgængeligt sted, kan I dele den med os. Så sørger vi for, at den kommer med på vores playliste over forhåbentligt en hel masse æggetrilleri.