Hackerspillet

I denne challenge skal eleverne lave de fedeste kort til klassens helt eget hackerspil og måske dele dem med resten af Danmark?

I denne challenge skal eleverne udvikle nye kort og samtidig sørge for, at ingen kort ødelægger balancen i hackerspillet. I hackerspillet skal man forsøge at bryde ind i modstanderens computer, mens man hele tiden beskytter sin egen. Det store problem er, at man bruger energi både på angreb og forsvar, så man skal også sørge for at have energi nok. I boksen til højre finder I spillereglerne og en kort video, der forklarer og viser spillet.

Man kan godt spille med en fælles kortbunke, men når man spiller over nettet i en videokonference, skal man udskrive kortene og have hver sin bunke. Man kan også spille på computeren ved at besøge onlineudgaven på Tabletobia, starte et nyt spil og invitere den, man gerne vil spille med. Bemærk, at det kun er den, der starter spillet, der skal følge dette link, da det starter et nyt virtuelt bord, hvor man kan spille. Den, der starter spillet, skal så dele adressen til bordet ved at trykke på delingsknappen, så modstanderen kommer til det samme bord!

Når man udvikler sine egne kort, må man dog selv at lave dem på papir.

Vores forslag til, hvordan du kan arbejde med udfordringen ser således ud:

Introduktion til spillet

Fortæl eleverne om spillet, og del kort, regler og instruktionsvideoer med dem. Sæt dem til at spille 2 og 2 mod hinanden med de kort, der er med i spillet fra start, så de lærer spillet og spillets gang at kende.

Nye kort

Eleverne taler sammen efter at have spillet et spil eller to. Hvilke kort mangler? Er det til angreb eller forsvar?

Enten bliver de to elever enige om, hvilke typer af kort de hver især vil lave, eller også opretter I et fælles dokument eller en Padlet, hvor hele klassen kan skrive deres idéer ind. Så kan alle se, hvad de andre arbejder med, og blive inspireret eller komme med yderligere forslag.

Første prototype

Eleverne arbejder alene med at designe hvert sit kort. Selvom de arbejder hver for sig, kan de stadig holde forbindelsen online og undervejs spørge, vise og diskutere deres arbejde.

Først skal de beslutte, hvad kortet skal hedde, og skrive en kort beskrivelse samt beslutte, hvor meget kortet giver i skade (hvis det er et angrebskort), og hvor meget energi det kræver at spille kortet. Dette kan de skrive på et af de tomme kort i spillet, eller de kan arbejde digitalt i skabelonen, der kan hentes i boksen på denne side.

Nu skal prototypen testes. De to elever mødes igen online og spiller med de nye kort. Herefter diskuterer de kortene og giver feedback på både navn, beskrivelse og energiforbrug og taler om, hvordan kortet kan illustreres.

Anden prototype

På baggrund af feedbacken retter eleverne deres kort og laver en illustration til kortet. Stilen i tegningerne til spillet er 'pixelart', så der skal gerne tegnes med store pixels. Man kan for eksempel bruge PiskelApp, der er et netbaseret tegneprogram til at lave små animationer og tegninger med pixels. Man behøver ikke være logget ind for at bruge programmet. Der ligger en god vejledning til programmet og dets funktioner hos Coding Pirates.

Hvis eleverne ikke allerede har skrevet kortet ind i skabelonen, gør de det med deres anden prototype.

Feedback i klassen

Når alle eleverne har lavet nye kort, deles de i klassen. Det kan ske ved at de deler i en fælles mappe eller i en Padlet. Alle vælger nu 2-3 kort, som de kigger nærmere på i forhold til:

  • Er kortet for godt eller for dårligt? Vil det ødelægge spilbalancen? Skal der ændres på styrken eller energiprisen?
  • Hvad kan du allerbedst lide ved kortet?
  • Hvad ville du lave om, hvis det var dit kort?

Hvis man bruger en Padlet, kan spørgsmålene med fordel stå der i forvejen.

På baggrund af feedbacken tilretter eleverne deres kort og deler igen. Nu har klassen udvidet spillet med deres helt egne hackerkort.

Den store hackerdyst

Herefter kan I lave en turnering, hvor eleverne spiller med hinanden to og to i løbet af dagen. Måske kan I have en pointtavle i Aula eller en anden fælles platform. Man kan også forsøge sig med at optage spillene og dele optagelserne med resten af klassen.

Del med verden

Når elevernes kort er færdige og afprøvede, kan du uploade og på den måde dele dem med andre klasser og skoler. Er der mon nogle kort, der bliver ekstra populære? Følg linket i boksen til højre, og del dine elevers kort. Husk at sikre dig, at de selv har lavet tegninger og beskrivelser eller kun har brugt materiale, der er tilladt at dele. De kort, der bliver delt, vil løbende blive gjort tilgængelige til download i et delt dokument i boksen til højre. Desuden vil udvalgte kort blive en del af spillets onlineudgave på Tabletopia.

 

Del din løsning

I kan dele klassens kort ved at sende dem her. I kan enten sende det enkelte korts tekst og billede eller I kan, hvis I har brugt skabelonen, sende hele kortet som pdf. I må også gerne sende flere kort i samme pdf. Kortene bliver løbende gjort tilgængelige her på siden og udvalgte kort uploades til onlineudgaven.