Kompetenceudvikling i ledelse af læring i den digitale folkeskole
- ledelsesudvikling og kapacitetsopbygning i Høje Taastrup
Høje Taastrup Kommune, februar-maj 2016
Kontaktperson: Tobias Heiberg Jørgensen, CFU
Formål:
- At styrke skoleledernes viden og kompetencer inden for følgende fire primære ledelsesdomæner: it-strategisk forankring, styrkelse af læringsmålsstyret undervisning, udbredelse og kvalificering af professionsudvikling- og videndelingskulturer (i relation til især læringsplatform) samt it-didaktisk kapacitetsopbygning
- At sikre pædagogisk/didaktisk meningsfuld implementering og forankring af læringsmålsstyret undervisning, læringsplatform, samarbejdsplatform og pædagogisk it
- At understøtte og samle skoleledelserne omkring arbejdet med implementering og forankring af læringsmålsstyret undervisning, læringsplatform, samarbejdsplatform og pædagogisk it
- At styrke samtidighed i bevægelserne på kommunens skoler og mellem kommunens aktører i relation til implementering og forankring af læringsmålsstyret undervisning, læringsplatform, samarbejdsplatform og pædagogisk it
Professionsudvikling i et digitaliseret læremiddellandskab
- fokus på læremiddelkompetence i Fredensborg Kommune
Projektets omdrejningspunkt var at fokusere på kompetenceudvikling af lærernes inddragelse og brug af it og medier, herunder mere specifikt digitale læringsmidler i undervisningen:
- Anvendelse af digitale læringsformer for at øge elevernes udbytte af undervisningen
- 'It og medier' som tværgående emne i de forenklede Fælles Mål
- En øget og kvalificeret brug af it og medier i undervisningen
- Varierede og differentierede læringsformer, der kan styrke elevernes motivation og læring
For at få forankring omkring forløbet var der deltagelse af tre niveauer:
- Skoleledere, der deltog i arbejdsgruppen ”PUC og IT”
- Deltagerne i netværkene for ”IT-vejledere”, ”PUC /skolebibliotek og læring” samt skolernes dansk og matematikvejledere
- Dansk- og matematiklærere på alle skoler
Indholdet af de tre forløb var ikke det samme, men var differentieret specifikt i forhold til det enkelte niveaus arbejdsopgave.
Forløbene foregik på de enkelte skoler for fagteams i hhv. dansk indskoling, dansk udskoling, matematik indskoling og matematik udskoling.
Digital læring i netværk og fællesskaber
- udvikling af digital læring i folkeskolens fag og ledelse
3-årigt udviklingsforløb i Holbæk og Odsherred Kommune - i et samarbejde mellem Professionshøjskolerne KP og UCSJ.
Kontaktperson: Karin Dyrendom, CFU
Den digitale læring i fagene styrkes gennem en tværkommunal, netværksbaseret indsats på tre organisatoriske niveauer: Medarbejdere, ledelse samt forvaltninger og konsulenter.
Formål med forløbet:
- At få den alsidige anvendelse af it (it anvendt med både et dannelsesmæssigt og uddannelsesmæssigt sigte) til at kendetegne såvel undervisning som ledelse på alle niveauer
- At få temaerne i “21st Century Skills” til at være indholdet i anvendt it og digital kultur, dvs. en kultur kendetegnet ved samarbejde (collaboration), it og læring, videnskonstruktion, innovation, selvevaluering og kompetent kommunikation
- At få etableret selvlærende teams (kompetencecirkler), der konstant udvikler både individuelle og fælles kompetencer
- At skoleledelserne får lært at lede i netværk ved hjælp af digitale redskaber
- At medarbejdere og ledelser i de to kommuners folkeskoler knyttes sammen i digitale netværk
- At undervisningspersonalet og ledelse udvikler og praktiserer netværksbaseret videndeling