Kompetenceudvikling

Vi tilbyder skræddersyet kompetenceudvikling og kapacitetsopbygning, der medvirker til udvikling af fremtidens læringsmiljøer ude på skolerne.

I CFU's Future Classroom Lab (FCL) kan lærere, ledere, pædagoger og ansatte i forvaltninger prøve kræfter med nye pædagogiske læringsrum og en række digitale teknologier og læremidler. Sammen med CFU's konsulenter, der alle har pædagogisk baggrund, bliver man klædt på til at arbejde i en pædagogisk ramme, der kan inspirere til at skabe nye, kreative læringsformer på skolerne.

I Fremtidens Skole er det vigtigt, at eleverne får tilegnet sig det 21. århundredes kompetencer med fokus på kritisk tænkning, kreativitet, kommunikation og samarbejde. Derfor er vi blandt andet optaget af at udvikle mere dynamiske elev- og lærerpositioner, der giver børn og voksne mulighed for i højere grad at lære af og med hinanden. Vi ved også, at det kan gøre en stor forskel selv at have afprøvet teknologien og de didaktiske muligheder, når man som lærer og pædagog skal støtte eleverne i at innovere, skabe og udvikle teknologiforståelse. Det får man rig mulighed for at afprøve i vores laboratorium, samtidig med at vores konsulenter er klar til at give inspiration og rådgivning omkring den kapacitetsopbygning, der skal til for at udvikle fremtidens læringsmiljøer ude på skolerne.

Hvilke forløb tilbyder vi?

FCL samarbejder både med lærere, pædagoger og ledere og med kommunale forvaltninger. Et forløb hos FCL kan være meget forskelligt: Fra workshop og sparring omkring en specifik tematik til længerevarende forløb, der giver et egentligt kompetenceløft. Vores erfaring siger os, at hvis skolerne skal lykkes med at udvikle læringsrum og læringsformer, så handler det om kulturforandring og ny praksis. Og det kan et længere forløb med en bred repræsentation af medarbejdere fra skolen hjælpe med.

Kapacitetsmodellen – et værktøj til kapacitetsopbygning

Skoleudvikling med fokus på anvendelse af digitale teknologier i pædagogisk praksis er et komplekst felt, som kalder på et helhedsorienteret blik. Her har vi udviklet kapacitetsmodellen som et bud på dette.

Kapacitetsmodellen

Kortere kurser og workshops

FCL udbyder også kurser for lærere og pædagoger. Her har vi godt nok skrevet overskriften på forhånd, men indholdet skabes sammen med deltagerne, som mellem de enkelte kursusgange afprøver elementer fra kurset i deres egen praksis. For eksempel lyder en af de kommende overskrifter: Hvordan kan vi trække mobiltelefonen IND i undervisningen? I stedet for kun at tænke mobilen som et forstyrrende element, kan vi måske udnytte, at børnene har en supercomputer med i lommen?

Har I som skole eller kommune et særligt ønske eller behov for et specifikt, koncentreret workshopforløb omkring podcast, 3D-print, Skoletube-værktøjer eller andet, der ikke står i kataloget, så er det også noget, vi kan tale videre om.

Se eksempler på kompetenceudvikling og kapacitetsopbygning til højre på siden.

Fellowship i design og ny teknologi

Et nyt fellowshipprogram skal sikre tid til, at lærere og pædagoger, som i særlig grad lykkes med at lære børn og kolleger at eksperimentere med ny teknologi, får inspiration fra førende forskere til at udvikle feltet sammen med professionshøjskolerne.

Læs mere om fellowshipprogrammet

Learning Creative Learning