Nyheder

Nyheder fra UCC

1. februar 2018

Nyt projekt skal udvikle skolens grammatikundervisning

UCC går sammen med VIA og Nationalt Videncenter for Læsning om et forskningsprojekt om grammatik, Gramma3. Projektet skal gøres os klogere på, hvordan grammatikundervisning praktiseres i danske klasserum i sprogfagene dansk, engelsk og tysk.

Emne: 

  • Forskning
5. december 2017

Drop stigmatiseringsbingo: Ord skaber børn

Børn bliver kaldt ’inklusionsbarn’, ’tosproget’, ’bekymringsbarn’ og en lang række andre ord. Men når lærere og pædagoger sætter ord på børn og unge og deres vanskeligheder, havner hovedpersonerne ofte i nogle alt for snævre kasser.

Emne: 

  • Forskning
21. november 2017

Forskere: Gode læringsmiljøer for børn er ikke raketvidenskab

Hvis lærere og pædagoger ikke får bedre mulighed for at etablere et samarbejde om børnene i folkeskolen, har de en meget lille chance for at lykkes med at skabe bedre læringsmiljøer, skriver forskere fra AU og UCC.

Emne: 

  • Forskning
23. oktober 2017

Familiepolitik – hvad er det i dagens Danmark?

I dag er det normen fra politisk hold at mene, at det er forældrenes skyld, når hverdagen knirker. Spørgsmålet: Hvad er et godt hverdagsliv for et barn? er næsten udsondret af politik. En gang var det et fælles projekt, skriver UCC-forsker Sine Penthin Grumløse i kronik i Altinget.

Emne: 

  • Forskning
10. oktober 2017

Ny UCC-undersøgelse: Kommende lærere risikerer at brænde ud

Lærerstuderende brænder for at arbejde med børn og insisterer på, at det ikke er afgørende, hvordan skolen er organiseret. Og så placerer de ansvaret for at lykkes som lærere hos sig selv. Derfor er der god grund til at være bekymret for, hvad der vil ske, når de kommende lærere skal ud i folkeskolen. Det er nogle af konklusionerne i en ny rapport, som tre UCC-forskere står bag.

Emne: 

  • Folkeskolen
  • Læreruddannelsen
  • Forskning
4. oktober 2017

UCC medvirker til stort forskningsprojekt om spilbaseret læring i skolen

40 danske skoler skal deltage i et forskningsprojekt, der skal øge elevernes motivation og styrke deres kompetencer ved at inddrage digitale spil i undervisningen. Innovationsfonden investerer 9,8 mio. kr. i projektet, som UCC medvirker til sammen med en række andre forsknings- og uddannelsesinstitutioner og spilvirksomheder.

Emne: 

  • Forskning

Sider