Nyheder

På denne side finder du alle nyheder fra UCC frem til foråret 2018. Som et led i fusionen mellem Professionshøjskolen UCC og Professionshøjskolen Metropol pr. 1. marts 2018 kan du fremover finde aktuelle nyheder på det midlertidige website for Københavns Professionshøjskole: www.kp.dk.

2. februar 2017

Robotterne kommer – hvad gør folkeskolen?

Skal vi udnytte potentialet ved teknologien uden at blive slaver af den, skal uddannelsessystemet geares til at give borgerne digital dannelse, fra de er små, skriver Bjørn Ilsøe, chef for Center ved Undervisningsmidler ved UCC

Emne: 

  • Digitale medier
16. juni 2016

UCC på IT-Branchens båd på Folkemødet: Vi hacker skoletasken!

Børn skal rustes til at kunne indgå i en mere kompleks medievirkelighed, men hvad stiller det af krav til den danske lærerstand og uddannelsen af morgendagens lærere? Det blev diskuteret i debat arrangeret af CFU-UCC på Folkemødet.

Emne: 

  • Digitale medier
  • CFU
  • Folkemødet
11. februar 2016

Digitale multimodale tekster i skolen

Et nyt pilotprojekt: Tekster med strøm på - multimodale tekster i indskolingen undersøger, hvordan lærere og elever i indskolingen agerer som multimodale læsere og tekstproducenter.

Emne: 

  • Læsning
  • Digitale medier
11. december 2015

Konference: Digitale redskaber - et hit i dagtilbud

Torsdag den 10. december holdt KL konferencen ’Digitale redskaber – et hit i dagtilbud’. Her præsenterede en række forskere fra blandt andet UCC sammen med praktikere resultaterne fra et stort forskningsprojekt om digitale redskaber i dagtilbud.

Emne: 

  • Digitale medier
  • Daginstitutioner
  • Forskning
6. oktober 2015

Egne it-produkter tænder læringsgnister

En sjælden grad af ejerskab og motivation opstår hos folkeskoleelever, der i undervisningen får ret stor frihed til at lave deres egne digitale produktioner, viser et igangværende forskningsprojekt.

Emne: 

  • Digitale medier
  • Forskning
2. oktober 2015

Hvad betyder digitale redskaber for fællesskaber og leg?

Teknologier har betydning for fællesskaber, leg og læring, når de bliver del af hverdagen i vuggestuer og børnehaver. Det viser de foreløbige resultater af et forsknings- og udviklingsprojekt i UCC, der blev præsenteret på UCC's årlige konference Genvej til Viden.

Emne: 

  • Digitale medier
  • Forskning
16. juni 2015

Rektor: Digitale medier i skolen kræver ny teknologiforståelse

DEBAT: Hvis digitale medier aktivt skal understøtte læring, skal vi bruge teknologien differentieret i forhold til den enkelte elev. Det kræver, at lærerne uddannes i de nye teknologier. Det skriver rektor Laust Joen Jakobsen på Altinget.dk.

Emne: 

  • Folkeskole
  • Digitale medier
4. juni 2015

Rektor: Digitale medier skal løfte kvaliteten i daginstitutionerne

DEBAT: Daginstitutioner bruger digitale medier som aldrig før. Men skal de anvendes til andet end spil og fotos, bør vi investere i viden om, hvad der virker, og i et kompetenceløft af det pædagogiske personale. Det skriver UCC's rektor Laust Joen Jakobsen på Altinget.dk.

Emne: 

  • Digitale medier
  • Daginstitutioner
  • Forskning
7. maj 2015

Lærernetværk af it-ambassadører fortsætter næste skoleår

Nu kan endnu flere dansk- og matematiklærere blive en del af Lærernetværket for it i folkeskolens fag. Med udgangspunkt i lærernes egen praksis skal netværket arbejde med it-baserede læringsforløb og fungere som lokale it-ambassadører.

Emne: 

  • Digitale medier
27. april 2015

iPads i vuggestuen - grumt eller godt?

I det nyeste nummer af Børn og Unge sættes der spot på brugen af de digitale medier i børnehaver og vuggestuer, for hvordan introduceres teknologien, så den ikke gør børnene passive men tværtimod inspirer til kreativitet og udvikling?

Emne: 

  • Digitale medier

Sider