Udsigt til bedre læreruddannelse: Eksperter enige om succes med to Lundbeckprojekter

Lundbeckfonden har siden 2012 støttet to visionære projekter rettet mod naturfagsundervisningen i grundskolen: ASTE og QUEST.

Tilhørere ved møde om ASTE og QUEST

 

35 deltagere fra professionshøjskoler, universiteter, ATV, DLF, kommuner og ministerier var d. 21. september samlet hos Lundbeckfonden til orienterende møde om projekterne ASTE (Advanced Science Teacher Education) og QUEST (Qualifying In-Service Education of Science Teachers). Eksperterne er enige om, at projekterne er succesfulde, har store potentialer og kan bruges som inspiration til andre projekter. Begge koncepter er nu udviklet til et stadium, hvor de kan videreføres af relevante interessenter: skoler, kommuner og professions-højskoler.

Jens Dolin, professor i naturfagsdidaktik, Københavns Universitet:
”Vi kan se, at ASTE har store potentialer ift. at skabe tyngde i naturvidenskabelig faglighed og læreridentitet, og vi kan se, at QUEST har store potentialer ift. fagteamsamarbejde og organisationsindlejring.”

Anja C. Andersen, lektor i astrofysik, Københavns Universitet:
”Vi er enige om at QUEST og ASTE er gode og bør fortsætte. […] Der er nu en mulighed for at forandre efteruddannelsen af lærerne. Det har været en fornøjelse at høre om.”

Hanne Andersen, professor i videnskabsstudier, Københavns Universitet:
”Der er tale om to ’proof of concept’-projekter. Vi kan se, at QUEST virker som efteruddannelse, og at ASTE virker som læreruddannelse.”

Andre anbefalinger fra mødedeltagere:
”Lad det ikke stoppe nu. Tag fat i ASTE-lærerne, når de kommer ud, med QUEST-lignende metoder. Lad QUEST-lignende strukturer sprede sig. Det vil være en god ide at bruge flere penge på ASTE og QUEST.”

”Der skal mere fokus på at sælge erfaringerne fra QUEST og ASTE til policylaget / beslutningstagerne. Budskabet kan være, at ASTE er godt for læreruddannelserne, og at QUEST er godt for skolerne.”

”Man kan overveje, om man burde arbejde med QUEST på hele skolen for at sikre en kulturudvikling og forandring.”

Læs mere:

Modtag Nyt fra UCC

UCC's nyhedsbrev udkommer ca. en gang om måneden, og giver dig viden om udviklingsprojekter, forskning og praksis på professionsområdet.