Uddannelsesby med 2.600 indbyggere

Campus Nordsjælland - undervisning
Mange kommende medarbejdere på nordsjællandske hospitalsafdelinger, daginstitutioner, skoler, specialtilbud, sundhedscentre og forvaltninger uddanner sig på Campus Nordsjælland i Hillerød.

Artikel bragt i Frederiksborg Amts Avis den 30. december 2014

Da Professionshøjskolen UCC i år 2012 slog dørene op til campus - i daglig tale Campus Nord - fik Nordsjælland et nyt, stort uddannelsescentrum, hvor ca. 2.500 studerende læser til fysioterapeut, pædagog, psykomotorisk terapeut, sygeplejerske eller socialrådgiver.

På mere end 10.000 m2 blev en række mindre uddannelser fra hele Nordsjælland samlet i fem store uddannelser -sammen med efteruddannelser inden for læring, pædagogik og sundhed.

"Her er masser af liv. Det er skønt med studerende, der er aktive fagligt og socialt," siger underviser på pædagoguddannelsen, Lulu Britt Nørregaard.

"Selvom det kan være hyggeligt med et lille studiested, er der altså store fordele ved campus. De professioner, vi uddanner, kommer jo til at samarbejde om store og små borgere. Det er en styrke, at de allerede kender og forstår hinanden under studiet.".

Samtidig er mulighederne for at finde gode venner og studiekammerater store på campus, fordi der er mange at vælge imellem, siger hun.

Internationale drømme

I et hjørne af studiecenteret holder internationalt kontor til, hvor en særlig koordinator - og bunker af informationsmateriale - kan hjælpe studerende med at virkeliggøre drømmen om at læse en del af uddannelsen i udlandet.

At flere både studerende og undervisere tager på udlandsophold er noget, UCC i høj grad arbejder for.

Her ' bor' også campus' seks studievejledere. En af dem er Jeppe Lindhardt: "Det er vigtigt, at de studerende ved, hvor og hvem vi er, så det er let at kigge ind, uanset om det drejer sig om en blanket, oplysning af regler eller mere alvorlige sager. Nogle har brug for ekstra hjælp for at kunne gennemføre deres studie," siger han.

Elever kan slås med egen eller familiemedlemmers sygdom, livskriser, ordblindhed, opmærksomhedsforstyrrelser eller eksamensangst.

"Jeg synes, vi er gode til at hjælpe vores studerende - enten via samtaler og rådgivning eller ved at sende dem videre til andre, der griber dem. Vi har ikke kun fokus på at fastholde de studerende, men også på, at de trives på og uden for campus," siger Jeppe Lindhardt.

Studerende hjælper studerende

På alle uddannelser findes studentervejledere, dvs. studerende, der hjælper medstuderende godt gennem studiet.

Marie Østerby, der kan kalde sig psykomotorisk terapeut om et år, bruger en del fritid på opgaven.

"Vi rådgiver medstuderende og afholder arrangementer på tværs af årgange. Fx har vi inviteret eksterne eksperter i bevægelse og dans til at komme og øve med os. Andre gange gennemgår vi pensum over en kop kaffe eller ved at illustrere det i praksis. Det afhænger af de studerendes behov," siger 26-årige Marie Østerby, der er yderst tilfreds med at være studentervejleder, sit studie og livet på campus.

Fælles campus-kultur

Sygeplejerskestuderende Nicklas Forsman kender campus ind og ud. Han er DJ, tutor for nye studerende og formand for Caférådet, der står for fredagscafé og de halvårlige campus-fester.

"Hver uddannelse har sin egen kultur, og så skal der være en fælles campuskultur. Den opstår til fredagscaféer, fester og i dagligdagen. Flere fag har fælles undervisning, hvor vi også møder hinanden," siger han.

Nicklas Forsman er midt i sidste praktik - på ortopædkirurgisk ambulatorium på Nordsjællands Hospital i Hillerød.

På væggen i bygning C markerer et ' anegalleri' med tudsegamle fotos af kittelklædte afgangshold, at her holder sundhedsfagene ofte til. I den naturvidenskabelige café er der menneskekroppe på plakater og i plastik, og på døren står, hvornår der er lektiecaféer med forskellige emner. Andre rum er bygget som klinikker med brikse og udstyr, så kommende sygeplejersker og fysioterapeuter kan øve sig.

Rigtig mange steder vidner om de pædagogstuderendes tilstedeværelse, fortæller Nicklas og peger rundt på væggene, der er udsmykket med børnetegninger, legetøj bygget af genbrugsmaterialer og malede fantasidyr.

På campus er også moderne bevægelsessale med bolde, vægte, måtter, brikse og andre redskaber til dans, leg, motion og øvelser.

Vi begynder at tale sammen

I kælderen ligger fredagscaféen komplet med bardisk, slagtilbud på drikkevarer, sofaarrangement, bordfodbold og dartspil. Her er stille i dag, for det er ikke fredag.

"Vi har flest stamgæster blandt pædagogerne, men de fylder altså også mest i antal," siger Nicklas Forsman med et smil.

Hver gang der starter nye studerende, laver barudvalget reklame for fredagscaféen.

"Når man først har mødtes her, er det lettere at snakke i kantinen over frokosten Jeg kender mange folk på campus, og jeg synes, det er fedt, når alle bidrager og mødes på kryds og tværs," siger den snart færdiguddannede sygeplejerske og fortsætter: "Man kan have alle mulige idéer om de andre uddannelser, for eksempel at pædagoger leger hele tiden, og at sygeplejersker som mig kun tænker på knogler, sår og hygiejne. Når vi begynder at tale sammen, finder vi ud af meget mere om hinanden," siger Nicklas Forsman.

Modtag Nyt fra UCC

UCC's nyhedsbrev udkommer ca. en gang om måneden, og giver dig viden om udviklingsprojekter, forskning og praksis på professionsområdet.