UCC på vej med tiltrængt læreruddannelse til fremtidens digitale skole

Børn iPad
Til september går professionshøjskolen UCC i luften med en Future Classroom Teacher-linje. Målet er at uddanne lærere, der er eksperter i at bruge for eksempel droner, robotter og virtual reality i undervisningen. Ifølge KL falder den nye, digitale linje på et tørt sted.

De studerende, der til september starter på UCC’s nye Future Classroom Teacher-linje, får en læreruddannelse som ingen andre i Danmark. Udover at kunne undervise i dansk og engelsk får de i alt 30 studerende også stærke kompetencer i at integrere nye teknologier i undervisningen. Det kan for eksempel være at lade eleverne i 1. klasse skære staveordene ud med en lasercutter, lave e-bøger i 3D-format eller film med droner sammen med de store elever.

Den nye linje udbydes på UCC’s nye Campus Carlsberg i i København, der bl.a. rummer et stort ’Future Classroom Lab’, som  er indrettet med  teknologi-understøttede læringszoner. I den forbindelse samarbejder UCC med en række betydningsfulde udbydere af teknologier og møbler, der ønsker deres produkter og prototyper afprøvet i undervisningssammenhænge.

Ikke kun for computernørderne

Selvom det måske lyder som om, at UCC med Future Classroom Teacher-linjen sigter efter computernørderne, så er det faktisk først og fremmest studerende, der er interesserede i og ambitiøse omkring børns dannelse, læring og trivsel, som professionshøjskolen håber at tiltrække.

”Selvfølgelig skal vores studerende være interesserede i at lære den nye teknologi og lære den fra sig, men de må også gerne være kreative – for eksempel kunne tegne, designe tøj eller spille musik. Pointen er, at de skal ønske at blive dygtige lærere, der kan understøtte undervisningen med ny teknologi, fordi det kan skabe motivation og nye veje for læring,” siger Tobias Heiberg, der er en del af UCC’s team bag Future Classroom Lab og underviser på den nye linje.

Ifølge Tobias Heiberg hersker der nogle steder en myte om børn og unge som ’digitale indfødte’.

”Elever i dag håndterer iPads og og smartphones som det naturligste i verden, men det betyder ikke, at de forstår processerne bag og er i stand til at være aktivt medskabende. Når teknologier i så høj grad præger tilværelsen, bliver det nødvendigt at forstå og mestre dem som et grundvilkår. Overordnet handler det om dannelse – at forstå det moderne samfund, så man kan påvirke det og deltage i det,” siger han.

KL: Håber flere læreruddannelser følger trop

”’Future Classroom Teacher’ er en rigtig, rigtig god idé, og vi håber, at flere læreruddannelser vil følge trop og oprette lignende linjer. Der er hårdt brug for lærere, der allerede som nyuddannede kan løfte opgaven med at sikre, at de nye teknologier integreres i undervisningen ude på skolerne. Mange skoler har i dag iPads, men der er brug for, at mulighederne udfoldes fuldt ud,” siger Søren Nielsen, konsulent i Børn&Folkeskole i KL.

Han mener, at den nye linje på UCC’s læreruddannelse falder på et knastørt sted:

”Jeg oplever, at læreruddannelserne generelt har haft et efterslæb med at uddanne lærere, der virkelig kan dette her. Hvis hver kommune og skole skal efteruddanne lærere til at løfte opgaven, bliver det en omfattende og dyr løsning. Det er godt, at UCC’s læreruddannelse går i front for, at læreruddannelserne kan spille ind, og KL følger Future Classroom Teacher-linjen nøje,” siger Søren Nielsen.

”Vi er den første læreruddannelse til at oprette en særlig digital linje, så vi går nogle nye – meget spændende – stier. Vi tror på, at behovet er stort, men når vi åbner ballet med ét hold, er det fordi vi ønsker høj kvalitet i undervisningen hele vejen igennem, så vi vil løbende uddanne flere undervisere i takt med, at vi udvider antallet af hold på den nye linje,” siger Lis Madsen, uddannelseschef for UCC’s læreruddannelse.

Skoleleder: De vil få en nøglerolle på skolen

I Furesø Kommune sidder Thomas Møller, der er afdelingsleder på Syvstjerneskolen. Han er ikke i tvivl om, at læreruddannede fra Future Classroom Teacher-linjen vil få det let på på jobmarkedet:

”Der mangler lærere, der kan arbejde med ny teknologi – i egne fag, men også som sparringspartner for de andre lærere. Vi har ildsjæle og dygtige folk på skolen, men det er for tilfældigt, i hvor høj grad og hvordan teknologien sættes i spil. En lærer, der har det digitale som en del af sin grundfaglighed, vil få en nøglerolle på skolen. Hvis jeg til en jobsamtale skal vælge mellem en kandidat, der er superdygtig til sit fag, og en, der er lige så dygtig, men som også har gjort sig faglige overvejelser om, hvordan man arbejder med fx filmproduktion, iPads eller robotter, ja, så ville jeg vælge sidstnævnte,” siger Thomas Møller.

 

Modtag Nyt fra UCC

UCC's nyhedsbrev udkommer ca. en gang om måneden, og giver dig viden om udviklingsprojekter, forskning og praksis på professionsområdet.