UCC på IT-Branchens båd på Folkemødet: Vi hacker skoletasken!

Folkemøde IT-Branchen
Børn skal rustes til at kunne indgå i en mere kompleks medievirkelighed, men hvad stiller det af krav til den danske lærerstand og uddannelsen af morgendagens lærere? Det blev diskuteret i debat arrangeret af CFU-UCC på Folkemødet.

En gammeldags floppydisk, en plakat med Grundtvig iklædt digitalt grej, Minecraft LEGO, en papirflyver med motor og et NemID kort. Alt det røg ned i en gammeldags JEVA-skoletaske under debatten 'Vi hacker skoletasken!' på IT-Branchens skib i havnen i Allinge. Her havde it-didaktisk konsulent Kasper Koed fra CFU-UCC arrangeret debat om fremtidens læringsrum, og hvad der kræves af lærerne for at undervise i dem. JEVA-tasken, som i dagens anledning var lånt af en 5.klasses-dreng, blev tømt for mapper, papirer og bøger, og så fyldt op med bud på, hvordan eleverne får '21st century learning skills'.

"Lærerne skal undervises til at styre processer med digitale læremidler. Det er de kompetencer, man kan få ved at arbejde digitalt, der er det interessante. Det gælder for eksempel kreativitet og samarbejde" sagde dekan i UCC, Tove Hvid, bl.a. i debatten.

Bob Bohlbro, der er lærer, havde den gode gamle diskette med til skoletasken. "Den symboliserer, at eleverne også skal lære, hvordan teknologien fungerer. De er meget intuitive, når de bruger digitale medier, men de kan ikke finde ud af at lave halvanden linjeafstand i Word," sagde han.

I panelet sad ud over de to Martin Exner, der er stifter og formand i Coding Pirates, Rikke Hougaard Zeberg, der er vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen og Marianne Dahl Steensen, der er administrerende direktør i Microsoft. Ordstyrer var mediekonsulent Aslak Gottlieb. Alle i panelet var enige om, at det er afgørende at se it som et middel til at nå et dannelsesmål. De diskuterede også brugen af mobiltelefoner i klassen, og både Martin Exner og Bob Bohlbro argumenterede for, at telefonerne skal være der og bruges, når det giver mening i forhold til undervisningen. 

"Mine elever må gerne være på Facebook, hvis det kan bruges i forhold til undervisningen. Skolens opgave er også at danne eleverne til at bruge digitale medier, og vi skal have skabt ro med teknologien," sagde Bob Bohlbro. 

 

Modtag Nyt fra UCC

UCC's nyhedsbrev udkommer ca. en gang om måneden, og giver dig viden om udviklingsprojekter, forskning og praksis på professionsområdet.