UCC-forsker: Pædagogiske koncepter har tvivlsom evidens

Koncepter pædagogik
Det kniber med evidensen i mange af de koncepter, som pædagoger arbejder med. Det viser en analyse af seks pæda­gogiske koncepter, som lektor ­Christian Aabro i UCC præsenterer i sin nye bog ’Koncepter i pæda­gogisk arbejde’ (Hans Reitzels Forlag).

Artikel i Børn & Unge:​

Titusindvis af pædagoger ­arbejder med ­koncepter, som slår sig op på at være evidens­baserede. Men ser man ­koncepterne efter i sømmene, ­kniber det ge­valdigt med ­evi­densen. Det viser en analyse af seks pæda­gogiske koncepter, som lektor ­Christian Aabro fra University ­College Copenhagen (UCC) præsenterer i sin nye bog ’Koncepter i pæda­gogisk arbejde’.

»I nogle tilfælde evaluerer ud­byderne sig selv, og det giver an­ledning til at spørge, om de er ­uvildige,« siger han.

»Samtidig måler de ikke effekten af den pædagogiske indsats, men spørger i stedet folk, der har været på kursus i metoden, om de oplever, at den virker. De måler tilfredshed i stedet for at måle, om det virker.

Et tredje problem er, at nogle af de undersøgelser, de baserer sig på, har meget få deltagere – i nogle tilfælde kun tre. Så kan man lige så godt spørge sin nabo og kalde det evidens. Der er et modsætningsforhold mellem, at de kalder sig evidensbaserede, men ikke selv lever op til det,« siger lektoren, som understreger, at han har undersøgt fremkomsten og tilstedeværelsen af koncepterne og ikke, hvordan pædagoger arbejder med dem.

 

Modtag Nyt fra UCC

UCC's nyhedsbrev udkommer ca. en gang om måneden, og giver dig viden om udviklingsprojekter, forskning og praksis på professionsområdet.