Pædagog til Børnekulturdage: ”Børnene synes, det er fantastisk”

Cirka 300 børn fra nordsjællandske dagtilbud og skoler deltager i årets Børnekulturdage på Campus Nordsjælland den 20. og 21. april. Arrangementet sker i et samarbejde mellem UCC og BUPL Nordsjælland, og undervejs har 100 pædagogstuderende ansvar for aktiviteter for børnene, fx svære forhindringsbaner eller stille meditation.

Børnekulturdage 2017
Der var aktiviteter for børn både inden- og udendørs til Børnekulturdage 2017

Bare børnefødder sætter farverige fodaftryk på et gigantisk stykke papir. De 13 børn fra Takshaven Børnehave i Allerød eksperimenterer med at dyppe grønsager eller egne hænder i malingen. Grin og små hop afslører, at det er sjovt at mærke malingen på kroppen og sætte spor på det store kunstværk sammen med de andre børn.

Pædagog Nanna Bertelsen er sammen med en kollega og de 13 børn taget til Børnekulturdage, der i år finder sted under overskriften ’Læring i bevægelse’.

”Børnene synes, det er fantastisk! De elsker at få lov til at lege med maling i bare tæer. Og jeg synes også, det er så spændende og inspirerende at være med. Både fordi det er godt for børnene, men også fordi vi som pædagoger får mulighed for at møde de pædagogstuderende, som jo er vores kommende kolleger,” siger Nanna Bertelsen, der selv har maling til langt op ad armene og nu taler med en dreng om de farver, der opstår på papiret som følge af børnenes bevægelser. De får øje på både flaskegrøn og mørkelilla. 

Aktiviteter under Børnekulturdag
Børn maler med deres fødder og hænder under årets Børnekulturdage

Alle pædagoger får et fagligt oplæg

I alt deltager 300 børn fra dagtilbud og skoler i nordsjællandske kommuner i Børnekulturdage, der har fundet sted på Campus Nordsjælland siden 2014 i et samarbejde mellem UCC og BUPL Nordsjælland.

På begge dage vil studerende fra Pædagoguddannelsen gennemføre forskellige kreative og legende aktiviteter med børnene. Alle aktiviteter har bevægelse som omdrejningspunkt og kan fx være udfordrende forhindringsbaner, mystiske stillerum og meditation.

Mens børnene er optagede af de studerendes aktiviteter, bliver deres pædagoger på skift tilbudt et fagligt oplæg af lektor Lotte Marquard om sammenhængen mellem læring og bevægelse.

Studerende: Vi bruger det, vi har lært

Michelle Simonsen er pædagogstuderende og er i dagens anledning iklædt et panda-kostume:

”Vi bruger det, vi har lært på uddannelsen. Samtidig giver det nye erfaringer at skulle arbejde pædagogisk med så mange børn under uddannelsen. Det handler om at slippe sit indre legebarn løs og samtidig have overblik over situationen,” siger hun.

Hendes medstuderende Floribert Irakoze deltager også i Børnekulturdagene:

”Det handler om at gøre børnene trygge, samtidig med, at det vi laver med børnene både er sjovt og udfordrende. At være med til at planlægge, gennemføre og evaluere aktiviteterne over for de mange børn er god forberedelse som pædagoger,” siger Floribert, der er færdiguddannet om halvandet år.

Børnekulturdage 2017
Pædagogstuderende byder børn velkommen til Børnekulturdage med optræden, fællessang og dans

Bevægelse styrker barnets selvopfattelse

Anne Kirstine Nielsen, uddannelsesleder på Pædagoguddannelsen Nordsjælland, UCC, siger:

”På Børnekulturdagene arbejder vores studerende med børn fra lokale institutioner. Det betyder, at de kan omsætte teorier fra undervisningen til rigtige aktiviteter for små og store børn, og det styrker dem fagligt. Samtidig er det vigtigt, at vi som uddannelsesinstitution samarbejder med lokalområdet.

Pernille Riis, næstformand i BUPL Nordsjælland, fortæller, hvorfor årets tema netop er ’bevægelse’:

”På børnekulturdagene ønsker vi at udvikle og diskutere en bred tilgang til læring. Bevægelse styrker børns selvopfattelse, lyst til at deltage og evne til at blive en del af fællesskabet. En af de ting, pædagoger er rigtig dygtige til, er netop at se helhedsorienteret på barnet og anerkende det for de kompetencer, det har, og derigennem styrke lysten til læring,” siger Pernille Riis. 

Alle fotos: Svend Rossen, UCC

Kontaktperson

Modtag Nyt fra UCC

UCC's nyhedsbrev udkommer ca. en gang om måneden, og giver dig viden om udviklingsprojekter, forskning og praksis på professionsområdet.