Musikken får et løft på Bornholms skoler

To undervisere fra læreruddannelsen i København skal undervise på UCC Bornholm
Skoler over hele øen mangler uddannede musiklærere. Derfor opretter læreruddannelsen på UCC Bornholm et musikfag fra september 2017. At lærerne nu kan uddanne sig på lokalt i stedet for at skulle til København, vil gøre en stor forskel, mener kommunens skolechef og skolelederen på Rønneskolen.

Susanne Skov og Gorm Bülow Karrebæk underviser til daglig på UCC’s læreruddannelse på Campus Carlsberg i København. Men lige nu er de ved at pakke musikinstrumenter sammen, som snart sendes til UCC Bornholm. Det er også de to garvede undervisere, der fra september og to år frem skal stå for undervisningen på det nye musikfag på den bornholmske læreruddannelse.

”Vi glæder os helt vildt. Jeg var på Bornholm sidste år med min familie og kørte forbi UCC på Snorrebakken. Jeg tænkte, at det ville være dejligt at få lov til at undervise på Bornholm. Fordi her er en anden ro, og fordi det kunne være spændende at møde nye lærerstuderende,” siger Susanne Skov.

”Vi er så klar til at undervise på Bornholm. Udover os selv medbringer vi alle tænkelige instrumenter. Vi brænder for musikfaget og er glade for at kunne være med til at opkvalificere lærere på Bornholm til gavn for elever og skoler,” siger Gorm Bülow Karrebæk.

Uddannede lærerkræfter
Musikfaget bliver mange steder varetaget at lærere uden formel undervisningskompetence – det gælder også på Bornholm. Forud for oprettelsen af musikfaget ligger et tæt og godt samarbejde med Bornholms Regionskommune, fortæller uddannelsesleder Inger Lassen Kaspersen:

”Regeringens målsætning er, at 95 procent af undervisningen i landets folkeskoler skal gennemføres af lærere med faglig kompetence i faget. UCC bistår mange kommuner med at opfylde målsætningen, og på Bornholm har det bl.a. resulteret i oprettelsen af undervisningsfaget musik. Vi er glade for, at vi nu får musikfaget til UCC Bornholm, så både vores lærerstuderende og uddannede lærere kan tage undervisningsfaget her,” siger hun.

Skole-, kultur- og fritidschef Steen Ebdrup er meget tilfreds med, at de bornholmske skoler fremover får bedre mulighed for at få uddannede lærerkræfter i musikfaget.

”Via dialog med skolelederne har vi kunnet konstatere et ret stort behov for uddannede musiklærere. At UCC Bornholm nu opretter et musikfag her på Bornholm, vil gøre en stor forskel. Tidligere har skolerne måtte sende lærere til København for at få undervisningskompetence i faget. Det er både dyrere og mere tidskrævende for skolerne – så vi er glade for, at uddannelsen kan finde sted lokalt,” siger Steen Ebdrup.

Skoleleder: Musik betyder meget for hele skolen
”Musik er en vigtig del af skolen, ikke kun i musiktimerne, men også til forskellige arrangementer, hvor det giver liv og fællesskab, at eleverne kan optræde, synge og spille. Rønneskolen sender flere lærere og faktisk også pædagoger afsted på det nye musikfag, og vi forventer, at det i høj grad vil løfte elevernes musikfaglige udbytte. Og det er selvfølgelig en stor fordel, at undervisningen finder sted lokalt,” siger Andreas Grosbøll, skoleleder på Rønneskolen.  

Jens Harvest er en af de 17 bornholmske lærere, der allerede har tilmeldt sig musikfaget på UCC Bornholm. Efter sommerferien og to år frem vil han opnå undervisningskompetence i faget, som han allerede underviser i på Kongeskærskolen i Allinge.

”Jeg er uddannet lærer i 2013 her på Bornholm og kunne dengang ikke vælge musik som undervisningsfag. Det er smart at oprette et hold her, og jeg glæder mig til at starte. Det vil klæde mig musikfagligt på til at kunne undervise mine elever endnu bedre. Musikfaget er meget bredt, og med uddannelsen vil jeg få flere redskaber og mere viden,” siger Jens Harvest.

Der er stadig ledige pladser på musikfaget. Interesserede skoler og lærere kan kontakte uddannelsesleder Inger Lassen Kaspersen på tlf. 41897716 eller mail ilka@ucc.dk

 

 

Modtag Nyt fra UCC

UCC's nyhedsbrev udkommer ca. en gang om måneden, og giver dig viden om udviklingsprojekter, forskning og praksis på professionsområdet.