Medrivende ny pædagogisk fagbog om inklusion og udsathed

Det er sjældent, at pædagogiske fagbøger er så medrivende, at læseren glemmer både p-skiven og en kæreste i fuld narkose. Men denne her er.

Uddrag af artikel fra folkeskolen.dk 24. oktober 2016

Mens jeg læser, kan jeg godt fornemme, hvordan folk kommer og går, samles og spredes. Læger kommer ind, sygeplejersker går ud, kørestole, portører og sekretærer. Men det foregår helt ude i periferien af mit syn.

Min opmærksomhed er rettet mod ordene og siderne. Jeg læser og bladrer. Inden hun lægges i narkose, minder hun mig om, at p-skiven skal stilles efter tre timer. Dette må have indlejret sig. På et tidspunkt kigger jeg ned og opdager, at der er gået fire timer. Hurtigt pakker jeg mine ting i tasken og løber ud af venteværelset. Jeg krydser parkeringspladsen, og i det alleryderste hjørne står bilen. Ingen papir i forruden, kun skyggen af en parkeringsvagt i den modsatte ende af pladsen.

Jeg går tilbage til venteværelset og indtager igen den plads, jeg forlod for lidt siden. To timer senere er ledbåndet i min kærestes tommelfinger syet på igen, og jeg kaldes ind på opvågningen, lidt fortumlet, lidt klogere, lidt mindre sikker på inklusionsspørgsmålet, men glad for at se hende.

Udgivelsen "Inklusion, udsathed og tværprofessionelt samarbejde" redigeret af Bjørn Hamre og Vibe Larsen holdt mig fast fra første til sidste side. Alle bidragene er velskrevne og fulde af perspektiv, ingen nævnt, ingen glemt.

Læs hele artiklen

Fakta om udgivelsen

Titel
Inklusion, udsathed og tværprofessionelt samarbejde

Forfattere
Bjørn Hamre og Vibe Larsen (red.)

Køb bogen her