Læring til fremtiden

Hvordan bliver man gennem læring bedst klædt på til livet – og arbejdslivet – i det 21. århundrede? Hvilke færdigheder og kompetencer er vigtige at tilegne sig? Og hvorledes kan man som underviser helt konkret indarbejde dem i sin undervisning? Det er afgørende spørgsmål, der følger med begrebet ’21st Century Skills’, som er temaet for den nyeste udgivelse på sitet literacy.dk

Nationalt Videncenter for Læsning og forlaget Samfundslitteratur har lanceret en ny udgivelse i online magasinet literacy.dk der med artikler, diskussioner, spørgsmål og film sætter spot på 21st Century Skills.

Det hele kan downloades gratis og udgør et forskningsunderstøttet materiale, som er lige til at anvende både i læreruddannelsen og af lærere, der arbejder med 21st Century Skills i deres hverdag.

Udgivelsen består af: 

  • Artiklen Om det 21. århundredes kompetencer – fra arbejdsmarkedspolitik til allemandseje, hvor Ulf Dalvad Berthelsen, Aarhus Universitet, introducerer og diskuterer 21st Century Skills.
  • To kommentarer til artiklen og artiklens emne.
    - Den ene skrevet af Nikolaj Elf, Syddansk Universitet, der udfordrer begrebet ”det 21. århundredes kompetencer”, og lægger op til, at der skal udtænkes og udvikles mere lokalt og regionalt baserede uddannelsestænkninger.
    - Den anden skrevet af Kasper Koed, Center for Undervisningsmidler UCC, der introducerer til, hvordan ”21st century skills” kan praksisoversættes i skoler og kommuner.
  • Tre små film hvor lærere fortæller om, hvordan de arbejder med 21st Century Skills i deres undervisning
    - Den ene med Thomas Klarlund Kramer, digital læringskonsulent på Pædagogisk Center i Kolding,
    - Den anden med Josefine Jack Eiby, lærer på Øster Farimagsgades Skole i København.